Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion : Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering . / Grumløse, Sine Penthin; Hedegaard-Sørensen, Lotte; Aagaard Kaas, Lise; Berg, Mathias Sune; Hamre, Bjørn Frithiof.
In: Cepra-Striben, Vol. 27, 03.2021, p. 28-37.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion
T2 - Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering
AU - Grumløse, Sine Penthin
AU - Hedegaard-Sørensen, Lotte
AU - Aagaard Kaas, Lise
AU - Berg, Mathias Sune
AU - Hamre, Bjørn Frithiof
PY - 2021/3
Y1 - 2021/3
N2 - Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen & Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus på linje med internationale dagsordner drejer læreres fokus mod en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.
AB - Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen & Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus på linje med internationale dagsordner drejer læreres fokus mod en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.
UR - https://journals.ucn.dk/index.php/cepra/article/view/422
U2 - 10.17896/UCN.cepra.n27.422
DO - 10.17896/UCN.cepra.n27.422
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 27
SP - 28
EP - 37
JO - Cepra-Striben
JF - Cepra-Striben
SN - 1903-8143
ER -
ID: 251177930