Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur. / Isager, Christine.

In: Journalistica, Vol. 2015, No. 1, 2015, p. 4-23.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Isager, C 2015, 'Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur', Journalistica, vol. 2015, no. 1, pp. 4-23. <http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/journalistica/article/view/22976>

APA

Isager, C. (2015). Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur. Journalistica, 2015(1), 4-23. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/journalistica/article/view/22976

Vancouver

Isager C. Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur. Journalistica. 2015;2015(1):4-23.

Author

Isager, Christine. / Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur. In: Journalistica. 2015 ; Vol. 2015, No. 1. pp. 4-23.

Bibtex

@article{44c9cee533a749bcb5fca71b58c3039c,
title = "Haderen, elskeren og l{\ae}seren: Holdning, underholdning og p{\ae}dagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur",
abstract = "I en sammenlignende l{\ae}sning af to markante eksempler p{\aa} essayistisk skrivning om skrivning, Ole Meisners ”Haderen” (2008) og Stanley Fishs How To Write a Sentence and How to Read One (2011), udpeges styrker og svagheder ved underholdende og holdningspr{\ae}get h{\aa}ndbogsretorik. Formen kan engagere urutinerede skribenter, heriblandt journaliststuderende, og styrke deres sprogfaglige selvforst{\aa}else. Den ironiske humor hos Meisner synes imidlertid at undergrave dette {\ae}rinde ved at fokusere p{\aa} fejltrin og ufrivilligt komisk sprogbrug. Fishs fokus p{\aa} bevidst efterligning af gode eksempler synes i h{\o}jere grad at bemyndige l{\ae}serne og anvise et videre skrivep{\ae}dagogisk potentiale.Fuld tekst: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/journalistica/article/view/22976",
author = "Christine Isager",
year = "2015",
language = "Dansk",
volume = "2015",
pages = "4--23",
journal = "Journalistica",
issn = "1901-6220",
publisher = "Forlaget Ajour",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur

AU - Isager, Christine

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - I en sammenlignende læsning af to markante eksempler på essayistisk skrivning om skrivning, Ole Meisners ”Haderen” (2008) og Stanley Fishs How To Write a Sentence and How to Read One (2011), udpeges styrker og svagheder ved underholdende og holdningspræget håndbogsretorik. Formen kan engagere urutinerede skribenter, heriblandt journaliststuderende, og styrke deres sprogfaglige selvforståelse. Den ironiske humor hos Meisner synes imidlertid at undergrave dette ærinde ved at fokusere på fejltrin og ufrivilligt komisk sprogbrug. Fishs fokus på bevidst efterligning af gode eksempler synes i højere grad at bemyndige læserne og anvise et videre skrivepædagogisk potentiale.Fuld tekst: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/journalistica/article/view/22976

AB - I en sammenlignende læsning af to markante eksempler på essayistisk skrivning om skrivning, Ole Meisners ”Haderen” (2008) og Stanley Fishs How To Write a Sentence and How to Read One (2011), udpeges styrker og svagheder ved underholdende og holdningspræget håndbogsretorik. Formen kan engagere urutinerede skribenter, heriblandt journaliststuderende, og styrke deres sprogfaglige selvforståelse. Den ironiske humor hos Meisner synes imidlertid at undergrave dette ærinde ved at fokusere på fejltrin og ufrivilligt komisk sprogbrug. Fishs fokus på bevidst efterligning af gode eksempler synes i højere grad at bemyndige læserne og anvise et videre skrivepædagogisk potentiale.Fuld tekst: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/journalistica/article/view/22976

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2015

SP - 4

EP - 23

JO - Journalistica

JF - Journalistica

SN - 1901-6220

IS - 1

ER -

ID: 60695115