Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status? / Frederiksen, Jan Thorhauge.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 2021, No. 3, 2021.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Frederiksen, JT 2021, 'Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status?', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, vol. 2021, no. 3. <https://dpt.dk/temanumre/2021-3/hvad-betyder-klasse-kon-og-etnicitet/>

APA

Frederiksen, J. T. (2021). Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status? Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2021(3). https://dpt.dk/temanumre/2021-3/hvad-betyder-klasse-kon-og-etnicitet/

Vancouver

Frederiksen JT. Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status? Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2021;2021(3).

Author

Frederiksen, Jan Thorhauge. / Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status?. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2021 ; Vol. 2021, No. 3.

Bibtex

@article{766a258d9cd848a2bbf68178d289d08c,
title = "Hvad betyder klasse, k{\o}n og etnicitet for de velf{\ae}rdsprofessionelle uddannelsers status?",
abstract = "Det h{\ae}vdes ofte, at de velf{\ae}rdsprofessionelle uddannelser mangler samfundsm{\ae}ssig anerkendelse og derfor ikke form{\aa}r at tiltr{\ae}kke ”dygtige” studerende. Det er dog yderst begr{\ae}nset hvor meget dette egentlig er unders{\o}gt. Nogen egentligt systematisk studie af s{\o}gning og rekruttering til velf{\ae}rdsprofessionerne i Danmark findes ikke.Denne artikel analyserer udviklingen i ans{\o}gninger og rekruttering p{\aa} velf{\ae}rdsprofessionerne, og fortolker dette som udtryk for den anerkendelse der er om uddannelserne. En s{\aa}dan anerkendelse forst{\aa}s i professionsforskningen som udtryk for professionens status. Rekrutteringsproblemer betyder derfor at en profession mister status, og det opleves som et meningstab for de professionelle: Hvorfor skulle arbejdet v{\ae}re vigtigt og meningsfuldt, hvis det ikke er efterspurgt?Jeg analyserer udviklingen i ans{\o}gningen til de fire st{\o}rste velf{\ae}rdsprofessioner og rekrutteringen for f{\ae}rdiguddannede velf{\ae}rdsprofessionelle i termer af klasse, k{\o}n og etnicitet. Begge disse analyser best{\aa}r af simple tabelanalyser, odds-ratio-beregninger og relativ repr{\ae}sentation af forskellige sociale grupper i befolkningen. Artiklens forskningssp{\o}rgsm{\aa}l er, hvordan s{\o}gning og rekruttering til de velf{\ae}rdsprofessionelle uddannelser kan beskrives med de n{\ae}vnte socio{\o}konomiske kategorier, hvorvidt rekrutteringen adskiller sig fra befolkningssammens{\ae}tningen, og hvad dette siger om uddannelsernes status.",
author = "Frederiksen, {Jan Thorhauge}",
year = "2021",
language = "Dansk",
volume = "2021",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvad betyder klasse, køn og etnicitet for de velfærdsprofessionelle uddannelsers status?

AU - Frederiksen, Jan Thorhauge

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Det hævdes ofte, at de velfærdsprofessionelle uddannelser mangler samfundsmæssig anerkendelse og derfor ikke formår at tiltrække ”dygtige” studerende. Det er dog yderst begrænset hvor meget dette egentlig er undersøgt. Nogen egentligt systematisk studie af søgning og rekruttering til velfærdsprofessionerne i Danmark findes ikke.Denne artikel analyserer udviklingen i ansøgninger og rekruttering på velfærdsprofessionerne, og fortolker dette som udtryk for den anerkendelse der er om uddannelserne. En sådan anerkendelse forstås i professionsforskningen som udtryk for professionens status. Rekrutteringsproblemer betyder derfor at en profession mister status, og det opleves som et meningstab for de professionelle: Hvorfor skulle arbejdet være vigtigt og meningsfuldt, hvis det ikke er efterspurgt?Jeg analyserer udviklingen i ansøgningen til de fire største velfærdsprofessioner og rekrutteringen for færdiguddannede velfærdsprofessionelle i termer af klasse, køn og etnicitet. Begge disse analyser består af simple tabelanalyser, odds-ratio-beregninger og relativ repræsentation af forskellige sociale grupper i befolkningen. Artiklens forskningsspørgsmål er, hvordan søgning og rekruttering til de velfærdsprofessionelle uddannelser kan beskrives med de nævnte socioøkonomiske kategorier, hvorvidt rekrutteringen adskiller sig fra befolkningssammensætningen, og hvad dette siger om uddannelsernes status.

AB - Det hævdes ofte, at de velfærdsprofessionelle uddannelser mangler samfundsmæssig anerkendelse og derfor ikke formår at tiltrække ”dygtige” studerende. Det er dog yderst begrænset hvor meget dette egentlig er undersøgt. Nogen egentligt systematisk studie af søgning og rekruttering til velfærdsprofessionerne i Danmark findes ikke.Denne artikel analyserer udviklingen i ansøgninger og rekruttering på velfærdsprofessionerne, og fortolker dette som udtryk for den anerkendelse der er om uddannelserne. En sådan anerkendelse forstås i professionsforskningen som udtryk for professionens status. Rekrutteringsproblemer betyder derfor at en profession mister status, og det opleves som et meningstab for de professionelle: Hvorfor skulle arbejdet være vigtigt og meningsfuldt, hvis det ikke er efterspurgt?Jeg analyserer udviklingen i ansøgningen til de fire største velfærdsprofessioner og rekrutteringen for færdiguddannede velfærdsprofessionelle i termer af klasse, køn og etnicitet. Begge disse analyser består af simple tabelanalyser, odds-ratio-beregninger og relativ repræsentation af forskellige sociale grupper i befolkningen. Artiklens forskningsspørgsmål er, hvordan søgning og rekruttering til de velfærdsprofessionelle uddannelser kan beskrives med de nævnte socioøkonomiske kategorier, hvorvidt rekrutteringen adskiller sig fra befolkningssammensætningen, og hvad dette siger om uddannelsernes status.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2021

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -

ID: 287693318