Diagnosen som problematiseringsproces: set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Diagnosen som problematiseringsproces : set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst. / Hamre, Bjørn.

Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik. ed. / Inge Bryderup. København : Hans Reitzels Forlag, 2011. p. 106-129.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Hamre, B 2011, Diagnosen som problematiseringsproces: set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst. in I Bryderup (ed.), Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik. Hans Reitzels Forlag, København, pp. 106-129.

APA

Hamre, B. (2011). Diagnosen som problematiseringsproces: set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst. In I. Bryderup (Ed.), Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik (pp. 106-129). Hans Reitzels Forlag.

Vancouver

Hamre B. Diagnosen som problematiseringsproces: set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst. In Bryderup I, editor, Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik. København: Hans Reitzels Forlag. 2011. p. 106-129

Author

Hamre, Bjørn. / Diagnosen som problematiseringsproces : set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst. Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik. editor / Inge Bryderup. København : Hans Reitzels Forlag, 2011. pp. 106-129

Bibtex

@inbook{363ce99ace924f6a9475a552c8794709,
title = "Diagnosen som problematiseringsproces: set i en p{\ae}dagogisk, skolepsykologisk og specialp{\ae}dagogisk kontekst",
abstract = "Diagnosticering af skoleelever betragtes i artiklen som en problematiseringsproces. Det empiriske materiale udg{\o}res af 77 skolepsykologiske journaler over elever p{\aa} Frederiksberg i 1930-40{\textquoteright}erne. Form{\aa}let er at synligg{\o}re de m{\aa}der, hvorp{\aa} afvigelse og differentiering konstrueres i skolens, skolepsykologiens og specialp{\ae}dagogikkens diskurser. Den skolepsykologiske journal ses som en teknologi, der producerer videnskabelige sandheder, som f{\aa}r betydning for specialp{\ae}dagogisk praksis og elevens fremtid. M{\aa}derne, hvorp{\aa} eleverne itales{\ae}ttes som problemer, synligg{\o}res i artiklen i en treledet problematiseringsproces, der for elevens vedkommende forl{\o}ber gennem skolen, skolepsykologien og specialp{\ae}dagogikken. Hovedproblemstillingen er, hvordan elever konstrueres som problemer i skolem{\ae}ssige kontekster. I et teoretisk forehavende argumenterer jeg for, at problematiseringsbegrebet er egnet til at begribe, hvordan diagnosticering, afvigelse og differentiering skabes i skolem{\ae}ssige, skolepsykologiske og specialp{\ae}dagogiske kontekster.",
author = "Bj{\o}rn Hamre",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-5546-0",
pages = "106--129",
editor = "Inge Bryderup",
booktitle = "Diagnoser i specialp{\ae}dagogik og socialp{\ae}dagogik",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Diagnosen som problematiseringsproces

T2 - set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst

AU - Hamre, Bjørn

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Diagnosticering af skoleelever betragtes i artiklen som en problematiseringsproces. Det empiriske materiale udgøres af 77 skolepsykologiske journaler over elever på Frederiksberg i 1930-40’erne. Formålet er at synliggøre de måder, hvorpå afvigelse og differentiering konstrueres i skolens, skolepsykologiens og specialpædagogikkens diskurser. Den skolepsykologiske journal ses som en teknologi, der producerer videnskabelige sandheder, som får betydning for specialpædagogisk praksis og elevens fremtid. Måderne, hvorpå eleverne italesættes som problemer, synliggøres i artiklen i en treledet problematiseringsproces, der for elevens vedkommende forløber gennem skolen, skolepsykologien og specialpædagogikken. Hovedproblemstillingen er, hvordan elever konstrueres som problemer i skolemæssige kontekster. I et teoretisk forehavende argumenterer jeg for, at problematiseringsbegrebet er egnet til at begribe, hvordan diagnosticering, afvigelse og differentiering skabes i skolemæssige, skolepsykologiske og specialpædagogiske kontekster.

AB - Diagnosticering af skoleelever betragtes i artiklen som en problematiseringsproces. Det empiriske materiale udgøres af 77 skolepsykologiske journaler over elever på Frederiksberg i 1930-40’erne. Formålet er at synliggøre de måder, hvorpå afvigelse og differentiering konstrueres i skolens, skolepsykologiens og specialpædagogikkens diskurser. Den skolepsykologiske journal ses som en teknologi, der producerer videnskabelige sandheder, som får betydning for specialpædagogisk praksis og elevens fremtid. Måderne, hvorpå eleverne italesættes som problemer, synliggøres i artiklen i en treledet problematiseringsproces, der for elevens vedkommende forløber gennem skolen, skolepsykologien og specialpædagogikken. Hovedproblemstillingen er, hvordan elever konstrueres som problemer i skolemæssige kontekster. I et teoretisk forehavende argumenterer jeg for, at problematiseringsbegrebet er egnet til at begribe, hvordan diagnosticering, afvigelse og differentiering skabes i skolemæssige, skolepsykologiske og specialpædagogiske kontekster.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-5546-0

SP - 106

EP - 129

BT - Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik

A2 - Bryderup, Inge

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

ID: 180607883