Practise what you preach! Augustins moralske og karismatiske etos.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Standard

Practise what you preach! Augustins moralske og karismatiske etos. / Roer, Hanne.

2022. 11 Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Harvard

Roer, H 2022, 'Practise what you preach! Augustins moralske og karismatiske etos.', 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden, 12/10/2022 - 14/10/2022 pp. 11. <https://www.oru.se/contentassets/b0abf19f53544d06ac10aa4e5320b06a/abstrakt-samling-uppdaterad1.pdf>

APA

Roer, H. (2022). Practise what you preach! Augustins moralske og karismatiske etos.. 11. Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden. https://www.oru.se/contentassets/b0abf19f53544d06ac10aa4e5320b06a/abstrakt-samling-uppdaterad1.pdf

Vancouver

Roer H. Practise what you preach! Augustins moralske og karismatiske etos.. 2022. Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden.

Author

Roer, Hanne. / Practise what you preach! Augustins moralske og karismatiske etos. Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden.

Bibtex

@conference{6343fae057d441a6bb9589c74f260053,
title = "Practise what you preach!: Augustins moralske og karismatiske etos.",
abstract = "Augustins De doctrina christiana er et forsvar for de kristnes brug af retorikken,skrevet samtidig med hans bekendelser, Confessiones (o. 395; 4. bog dog skrevet meget senere, ca 427). Bog I-III handler om inventio, stofindsamling ud fra fortolkning af Bibelen (de modo inveniendi; hermeneutik og eksegese bliver en del af inventio), mens bog IV drejer sig om at kommunikere de kristne budskaber (de modo proferendi). Augustin citerer ofte fra Cicero, uden at n{\ae}vne ham ved navn, og inds{\ae}tter de grundl{\ae}ggende retoriske begreber i en ny kristen ramme.Reglerne er universelle, h{\ae}vder Augustin, men den vigtigste del afL{\ae}reprocessen, imitatio, skal udelukkende ske ud fra kristne tekster, is{\ae}r Paulus. Stillejerne og appelformerne skal tjene samme store sag, det kristne budskab. Alt afg{\o}rende for talerens trov{\ae}rdighed er hans moralske habitus: Intet er s{\aa} overbevisende som hans egen leveform. Han skal helst v{\ae}re b{\aa}de vis og veltalende (Ciceros ideal).Hvis han ikke kan finde ud af at tale, kan han recitere en andens pr{\ae}diken. Hanskal bede f{\o}r han pr{\ae}diker, for s{\aa} vil Gud s{\ae}tte en tale p{\aa} hans l{\ae}ber (han skaldog altid {\o}ve sig). Augustin adskiller p{\aa} sin vis talerens karakter fra stoffet, menhan tror p{\aa} at den guddommelige inspiration kan g{\o}re selv en d{\aa}rlig taler til enh{\ae}derlig formidler af evangeliet. Denne karismatiske etos-opfattelse fik storbetydning for senere kristen retorik; her vil jeg inddrage tidlig moderne retorik(Melanchthon og jesuitterne)",
author = "Hanne Roer",
year = "2022",
month = oct,
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "11",
note = "8. Nordiska Konferensen f{\"o}r RetorikForskning : Retorik utan gr{\"a}nser, NKRF8 ; Conference date: 12-10-2022 Through 14-10-2022",
url = "https://www.oru.se/institutioner/Humaniora-utbildning-och-samhallsvetenskap/konferenser/nkrf8/",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Practise what you preach!

T2 - 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning

AU - Roer, Hanne

PY - 2022/10/1

Y1 - 2022/10/1

N2 - Augustins De doctrina christiana er et forsvar for de kristnes brug af retorikken,skrevet samtidig med hans bekendelser, Confessiones (o. 395; 4. bog dog skrevet meget senere, ca 427). Bog I-III handler om inventio, stofindsamling ud fra fortolkning af Bibelen (de modo inveniendi; hermeneutik og eksegese bliver en del af inventio), mens bog IV drejer sig om at kommunikere de kristne budskaber (de modo proferendi). Augustin citerer ofte fra Cicero, uden at nævne ham ved navn, og indsætter de grundlæggende retoriske begreber i en ny kristen ramme.Reglerne er universelle, hævder Augustin, men den vigtigste del afLæreprocessen, imitatio, skal udelukkende ske ud fra kristne tekster, især Paulus. Stillejerne og appelformerne skal tjene samme store sag, det kristne budskab. Alt afgørende for talerens troværdighed er hans moralske habitus: Intet er så overbevisende som hans egen leveform. Han skal helst være både vis og veltalende (Ciceros ideal).Hvis han ikke kan finde ud af at tale, kan han recitere en andens prædiken. Hanskal bede før han prædiker, for så vil Gud sætte en tale på hans læber (han skaldog altid øve sig). Augustin adskiller på sin vis talerens karakter fra stoffet, menhan tror på at den guddommelige inspiration kan gøre selv en dårlig taler til enhæderlig formidler af evangeliet. Denne karismatiske etos-opfattelse fik storbetydning for senere kristen retorik; her vil jeg inddrage tidlig moderne retorik(Melanchthon og jesuitterne)

AB - Augustins De doctrina christiana er et forsvar for de kristnes brug af retorikken,skrevet samtidig med hans bekendelser, Confessiones (o. 395; 4. bog dog skrevet meget senere, ca 427). Bog I-III handler om inventio, stofindsamling ud fra fortolkning af Bibelen (de modo inveniendi; hermeneutik og eksegese bliver en del af inventio), mens bog IV drejer sig om at kommunikere de kristne budskaber (de modo proferendi). Augustin citerer ofte fra Cicero, uden at nævne ham ved navn, og indsætter de grundlæggende retoriske begreber i en ny kristen ramme.Reglerne er universelle, hævder Augustin, men den vigtigste del afLæreprocessen, imitatio, skal udelukkende ske ud fra kristne tekster, især Paulus. Stillejerne og appelformerne skal tjene samme store sag, det kristne budskab. Alt afgørende for talerens troværdighed er hans moralske habitus: Intet er så overbevisende som hans egen leveform. Han skal helst være både vis og veltalende (Ciceros ideal).Hvis han ikke kan finde ud af at tale, kan han recitere en andens prædiken. Hanskal bede før han prædiker, for så vil Gud sætte en tale på hans læber (han skaldog altid øve sig). Augustin adskiller på sin vis talerens karakter fra stoffet, menhan tror på at den guddommelige inspiration kan gøre selv en dårlig taler til enhæderlig formidler af evangeliet. Denne karismatiske etos-opfattelse fik storbetydning for senere kristen retorik; her vil jeg inddrage tidlig moderne retorik(Melanchthon og jesuitterne)

M3 - Konferenceabstrakt til konference

SP - 11

Y2 - 12 October 2022 through 14 October 2022

ER -

ID: 323474795