Konfirmation og rytterskoler i Danmark i lyset af den enevældige stats overlevelseskamp i første halvdel af det 18. århundrede
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Konfirmation og rytterskoler i Danmark i lyset af den enevældige stats overlevelseskamp i første halvdel af det 18. århundrede. / Reeh, Niels.
In: Uddannelseshistorie (year), Vol. 45, 2011, p. 13-28.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Konfirmation og rytterskoler i Danmark i lyset af den enevældige stats overlevelseskamp i første halvdel af det 18. århundrede
AU - Reeh, Niels
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Artiklen gør gældende, at der bag indførelsen af den tvungne konfirmations i Danmark i 1736 og beslutningen om at bygge rytterskolerne i 1721 ligger en betydelig militær og disciplinær interesse. Den enevældige stats skolereformer i første halvdel af det 18. århundrede bør ikke kun ses som et udslag af pietismen ved hoffet i perioden. Artiklens perspektiv er, at den danske stat var og er en selvforsvarende enhed, der kæmper for sin egen overlevelse i en verden af andre stater, der på samme vis kæmper for deres overlevelse. I et sådant perspektiv bliver statens forsvar til en ganske bred kategori, der også indbefatter skole og uddannelse. Skolehistoriske undersøgelser må derfor medtænke staten og dens forhold til andre stater i analysen.
AB - Artiklen gør gældende, at der bag indførelsen af den tvungne konfirmations i Danmark i 1736 og beslutningen om at bygge rytterskolerne i 1721 ligger en betydelig militær og disciplinær interesse. Den enevældige stats skolereformer i første halvdel af det 18. århundrede bør ikke kun ses som et udslag af pietismen ved hoffet i perioden. Artiklens perspektiv er, at den danske stat var og er en selvforsvarende enhed, der kæmper for sin egen overlevelse i en verden af andre stater, der på samme vis kæmper for deres overlevelse. I et sådant perspektiv bliver statens forsvar til en ganske bred kategori, der også indbefatter skole og uddannelse. Skolehistoriske undersøgelser må derfor medtænke staten og dens forhold til andre stater i analysen.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - stat
KW - skole
KW - religionsundervisning
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 45
SP - 13
EP - 28
JO - Uddannelseshistorie (year)
JF - Uddannelseshistorie (year)
SN - 0900-226X
ER -
ID: 38177919