Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. / Dam Christensen, Hans.

Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren. ed. / Anita Maurstad; Marit Anne Hauan. Trondheim : Akademika, 2012.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Dam Christensen, H 2012, Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. in A Maurstad & MA Hauan (eds), Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren. Akademika, Trondheim. <http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8251928885>

APA

Dam Christensen, H. (2012). Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. In A. Maurstad, & M. A. Hauan (Eds.), Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren Akademika. http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8251928885

Vancouver

Dam Christensen H. Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. In Maurstad A, Hauan MA, editors, Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren. Trondheim: Akademika. 2012

Author

Dam Christensen, Hans. / Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren. editor / Anita Maurstad ; Marit Anne Hauan. Trondheim : Akademika, 2012.

Bibtex

@inbook{1ab17abd76d4464794955c7682cc0d8c,
title = "Mellem formidling og kommunikation?: eller fra autoritativ viden til forhandlet viden p{\aa} museer",
abstract = "I denne artikel diskuteres f{\o}rst – i generel forstand – forskellen p{\aa} ”formidling”, ”kommunikation”, ”forskningsformidling” og ”forskningskommunikation”, som den kommer til udtryk i en r{\ae}kke nyere, fortrinsvis norske og danske rapporter og strategier. Dern{\ae}st problematiseres, hvordan forskellen, og herunder en forskydning hen imod en hyppigere anvendelse af ”forskningskommunikation”, kan ses parallelt med en forskydning fra s{\aa}kaldt mode 1- til mode 2-forskning. Artiklen vil p{\aa}vise en sammenh{\ae}ng mellem en {\ae}ndret forst{\aa}else af forskningsformidling og en {\ae}ndret forst{\aa}else af forskning. Denne forskydning har betydning for universitetsmuseernes praksisser, der involverer formidling s{\aa}vel som forskning. Derfor diskuteres, hvordan det mere {\aa}bne begreb, ”forskningskommunikation”, i sammenh{\ae}ng med forskydningen af forskningsforst{\aa}elser og -praksisser, muligvis er endnu et anslag p{\aa} en traditionel ”museal selvforst{\aa}else”, fordi brugerinddragelse og dialog p{\aa} en helt anden m{\aa}de integreres i denne ”forskningskommunikation”, som d{\ae}kker mere end ”formidling” i traditionel forstand.",
keywords = "Museum, Forskning, Formidling, Forskningskommunikation",
author = "{Dam Christensen}, Hans",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "9788251928885",
editor = "Anita Maurstad and Hauan, {Marit Anne}",
booktitle = "Museologi p{\aa} norsk",
publisher = "Akademika",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Mellem formidling og kommunikation?

T2 - eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer

AU - Dam Christensen, Hans

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - I denne artikel diskuteres først – i generel forstand – forskellen på ”formidling”, ”kommunikation”, ”forskningsformidling” og ”forskningskommunikation”, som den kommer til udtryk i en række nyere, fortrinsvis norske og danske rapporter og strategier. Dernæst problematiseres, hvordan forskellen, og herunder en forskydning hen imod en hyppigere anvendelse af ”forskningskommunikation”, kan ses parallelt med en forskydning fra såkaldt mode 1- til mode 2-forskning. Artiklen vil påvise en sammenhæng mellem en ændret forståelse af forskningsformidling og en ændret forståelse af forskning. Denne forskydning har betydning for universitetsmuseernes praksisser, der involverer formidling såvel som forskning. Derfor diskuteres, hvordan det mere åbne begreb, ”forskningskommunikation”, i sammenhæng med forskydningen af forskningsforståelser og -praksisser, muligvis er endnu et anslag på en traditionel ”museal selvforståelse”, fordi brugerinddragelse og dialog på en helt anden måde integreres i denne ”forskningskommunikation”, som dækker mere end ”formidling” i traditionel forstand.

AB - I denne artikel diskuteres først – i generel forstand – forskellen på ”formidling”, ”kommunikation”, ”forskningsformidling” og ”forskningskommunikation”, som den kommer til udtryk i en række nyere, fortrinsvis norske og danske rapporter og strategier. Dernæst problematiseres, hvordan forskellen, og herunder en forskydning hen imod en hyppigere anvendelse af ”forskningskommunikation”, kan ses parallelt med en forskydning fra såkaldt mode 1- til mode 2-forskning. Artiklen vil påvise en sammenhæng mellem en ændret forståelse af forskningsformidling og en ændret forståelse af forskning. Denne forskydning har betydning for universitetsmuseernes praksisser, der involverer formidling såvel som forskning. Derfor diskuteres, hvordan det mere åbne begreb, ”forskningskommunikation”, i sammenhæng med forskydningen af forskningsforståelser og -praksisser, muligvis er endnu et anslag på en traditionel ”museal selvforståelse”, fordi brugerinddragelse og dialog på en helt anden måde integreres i denne ”forskningskommunikation”, som dækker mere end ”formidling” i traditionel forstand.

KW - Museum

KW - Forskning

KW - Formidling

KW - Forskningskommunikation

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788251928885

BT - Museologi på norsk

A2 - Maurstad, Anita

A2 - Hauan, Marit Anne

PB - Akademika

CY - Trondheim

ER -

ID: 47072795