Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Mellem formidling og kommunikation? eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. / Dam Christensen, Hans.
Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren. ed. / Anita Maurstad; Marit Anne Hauan. Trondheim : Akademika, 2012.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Mellem formidling og kommunikation?
T2 - eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer
AU - Dam Christensen, Hans
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - I denne artikel diskuteres først – i generel forstand – forskellen på ”formidling”, ”kommunikation”, ”forskningsformidling” og ”forskningskommunikation”, som den kommer til udtryk i en række nyere, fortrinsvis norske og danske rapporter og strategier. Dernæst problematiseres, hvordan forskellen, og herunder en forskydning hen imod en hyppigere anvendelse af ”forskningskommunikation”, kan ses parallelt med en forskydning fra såkaldt mode 1- til mode 2-forskning. Artiklen vil påvise en sammenhæng mellem en ændret forståelse af forskningsformidling og en ændret forståelse af forskning. Denne forskydning har betydning for universitetsmuseernes praksisser, der involverer formidling såvel som forskning. Derfor diskuteres, hvordan det mere åbne begreb, ”forskningskommunikation”, i sammenhæng med forskydningen af forskningsforståelser og -praksisser, muligvis er endnu et anslag på en traditionel ”museal selvforståelse”, fordi brugerinddragelse og dialog på en helt anden måde integreres i denne ”forskningskommunikation”, som dækker mere end ”formidling” i traditionel forstand.
AB - I denne artikel diskuteres først – i generel forstand – forskellen på ”formidling”, ”kommunikation”, ”forskningsformidling” og ”forskningskommunikation”, som den kommer til udtryk i en række nyere, fortrinsvis norske og danske rapporter og strategier. Dernæst problematiseres, hvordan forskellen, og herunder en forskydning hen imod en hyppigere anvendelse af ”forskningskommunikation”, kan ses parallelt med en forskydning fra såkaldt mode 1- til mode 2-forskning. Artiklen vil påvise en sammenhæng mellem en ændret forståelse af forskningsformidling og en ændret forståelse af forskning. Denne forskydning har betydning for universitetsmuseernes praksisser, der involverer formidling såvel som forskning. Derfor diskuteres, hvordan det mere åbne begreb, ”forskningskommunikation”, i sammenhæng med forskydningen af forskningsforståelser og -praksisser, muligvis er endnu et anslag på en traditionel ”museal selvforståelse”, fordi brugerinddragelse og dialog på en helt anden måde integreres i denne ”forskningskommunikation”, som dækker mere end ”formidling” i traditionel forstand.
KW - Museum
KW - Forskning
KW - Formidling
KW - Forskningskommunikation
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788251928885
BT - Museologi på norsk
A2 - Maurstad, Anita
A2 - Hauan, Marit Anne
PB - Akademika
CY - Trondheim
ER -
ID: 47072795