Specialundervisningen: et dilemma mellem forvaltning af potentialitet og krav om inklusion
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Specialundervisningen: et dilemma mellem forvaltning af potentialitet og krav om inklusion. / Hamre, Bjørn.
In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 51, No. 3, 13, 2014, p. 122-141.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Specialundervisningen: et dilemma mellem forvaltning af potentialitet og krav om inklusion
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Folkeskolereformens forestillinger om et fagligt løft og elever, der skal blive så dygtige som de kan, producerer forventninger om, at elever i iagttages og normalitetsbedømmes ud fra evnen til at forvalte deres potentialitet. Når skolen samtidig forventes at være inkluderende får specialundervisning karakter af noget foreløbigt. I artiklen argumenteres for, at dette sker gennem kompenserende teknologier, der får til hensigt at genpositionere de ekskluderede som ønskværdige elever. De fem teknologier er: lærerarbejdet som guidning, følelsesarbejdet, anerkendelsen, struktur og diagnosticering. Teknologierne afspejler psykologiens og psykiatriens forskellige evner til at imødekomme konkurrencestatens forventninger til elevens forvaltning af sin potentialitet.
AB - Folkeskolereformens forestillinger om et fagligt løft og elever, der skal blive så dygtige som de kan, producerer forventninger om, at elever i iagttages og normalitetsbedømmes ud fra evnen til at forvalte deres potentialitet. Når skolen samtidig forventes at være inkluderende får specialundervisning karakter af noget foreløbigt. I artiklen argumenteres for, at dette sker gennem kompenserende teknologier, der får til hensigt at genpositionere de ekskluderede som ønskværdige elever. De fem teknologier er: lærerarbejdet som guidning, følelsesarbejdet, anerkendelsen, struktur og diagnosticering. Teknologierne afspejler psykologiens og psykiatriens forskellige evner til at imødekomme konkurrencestatens forventninger til elevens forvaltning af sin potentialitet.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 51
SP - 122
EP - 141
JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
SN - 1903-0002
IS - 3
M1 - 13
ER -
ID: 180608259