Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Standard

Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet. / Hamre, Bjørn Frithiof.

2023. Abstract from Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen
, Norway.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Harvard

Hamre, BF 2023, 'Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet', Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen
, Norway, 20/04/2023 - 21/04/2023.

APA

Hamre, B. F. (2023). Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet. Abstract from Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen
, Norway.

Vancouver

Hamre BF. Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet. 2023. Abstract from Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen
, Norway.

Author

Hamre, Bjørn Frithiof. / Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet. Abstract from Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen
, Norway.

Bibtex

@conference{f2a138722e65477c9e6c824bfd37d316,
title = "Reformp{\ae}dagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet",
abstract = "Denne analyse handler om hvilken betydning reformp{\ae}dagogik kan siges at have haft for etableringen af psykiatrien i skolev{\ae}senet i Danmark 1940erne og 50erne. Konkret belyses to skolepsykiatriske praksisser i dels {\AA}rhus, dels K{\o}benhavn. De ledende akt{\o}rer var b{\aa}de del af p{\ae}dagogiske, b{\o}rnepsykologiske og psykiatriske og m{\o}dtes i p{\ae}dagogiske netv{\ae}rk. Akt{\o}rernes virke og praksis havde forbindelse til det nye barnesyn, og som tog form med de nye p{\ae}dagogiske id{\'e}ers indtog i Danmark, nye p{\ae}dagogiske eksperimenter, den psykologiske testningskultur, sociologiske forst{\aa}elsers oms{\ae}tning samt psykoanalysens fodf{\ae}ste. Den p{\ae}dagogiske historiske forskning har allerede vist forbindelseslinjerne mellem reformp{\ae}dagogiske organiseringer, b{\o}rnepsykologien og brugen af testningspraksisser i skolesystemet. Derimod er det ikke unders{\o}gt, hvordan det reformp{\ae}dagogiske korpus af id{\'e}er virkede ind p{\aa} etableringen af skolepsykiatrien og b{\o}rnepsykiatrien i det hele taget. De ledende akt{\o}rer i etableringen af psykiatrien var fx involveret i skabelsen af Socialp{\ae}dagogisk Forening i Danmark, og var aktive i debatten. Dette gjorde sig fx g{\ae}ldende i avisdebatter om prygl i skolen. Der argumenteres for, at etableringen af skolepsykiatrien kan derfor i det mindste p{\aa} akt{\o}rplan siges i h{\o}j grad at v{\ae}re influeret af det nye b{\o}rnesyn, der udvikledes i mellemkrigstiden. Etableringen fandt sted under professionelle konflikter om, hvordan b{\o}rns problemer skulle vurderes, og hvilke handletiltag, der burde iv{\ae}rks{\ae}ttes. Materialet til analysen best{\aa}r af: avis- og tidsskriftsartikler, samt forvaltningsdokumenter, hvor akt{\o}rerne har deltaget med synspunkter p{\aa} p{\ae}dagogik, psykologi og psykiatri. Pr{\ae}sentationen drejer sig s{\aa}ledes om, hvordan reformp{\ae}dagogiske forst{\aa}else fik betydning i etableringen af psykiatrien i skolev{\ae}senet.",
author = "Hamre, {Bj{\o}rn Frithiof}",
year = "2023",
language = "Dansk",
note = "Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen<br/> ; Conference date: 20-04-2023 Through 21-04-2023",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Reformpædagogikkens betydning for etablering af psykiatrien i skolesystemet

AU - Hamre, Bjørn Frithiof

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Denne analyse handler om hvilken betydning reformpædagogik kan siges at have haft for etableringen af psykiatrien i skolevæsenet i Danmark 1940erne og 50erne. Konkret belyses to skolepsykiatriske praksisser i dels Århus, dels København. De ledende aktører var både del af pædagogiske, børnepsykologiske og psykiatriske og mødtes i pædagogiske netværk. Aktørernes virke og praksis havde forbindelse til det nye barnesyn, og som tog form med de nye pædagogiske idéers indtog i Danmark, nye pædagogiske eksperimenter, den psykologiske testningskultur, sociologiske forståelsers omsætning samt psykoanalysens fodfæste. Den pædagogiske historiske forskning har allerede vist forbindelseslinjerne mellem reformpædagogiske organiseringer, børnepsykologien og brugen af testningspraksisser i skolesystemet. Derimod er det ikke undersøgt, hvordan det reformpædagogiske korpus af idéer virkede ind på etableringen af skolepsykiatrien og børnepsykiatrien i det hele taget. De ledende aktører i etableringen af psykiatrien var fx involveret i skabelsen af Socialpædagogisk Forening i Danmark, og var aktive i debatten. Dette gjorde sig fx gældende i avisdebatter om prygl i skolen. Der argumenteres for, at etableringen af skolepsykiatrien kan derfor i det mindste på aktørplan siges i høj grad at være influeret af det nye børnesyn, der udvikledes i mellemkrigstiden. Etableringen fandt sted under professionelle konflikter om, hvordan børns problemer skulle vurderes, og hvilke handletiltag, der burde iværksættes. Materialet til analysen består af: avis- og tidsskriftsartikler, samt forvaltningsdokumenter, hvor aktørerne har deltaget med synspunkter på pædagogik, psykologi og psykiatri. Præsentationen drejer sig således om, hvordan reformpædagogiske forståelse fik betydning i etableringen af psykiatrien i skolevæsenet.

AB - Denne analyse handler om hvilken betydning reformpædagogik kan siges at have haft for etableringen af psykiatrien i skolevæsenet i Danmark 1940erne og 50erne. Konkret belyses to skolepsykiatriske praksisser i dels Århus, dels København. De ledende aktører var både del af pædagogiske, børnepsykologiske og psykiatriske og mødtes i pædagogiske netværk. Aktørernes virke og praksis havde forbindelse til det nye barnesyn, og som tog form med de nye pædagogiske idéers indtog i Danmark, nye pædagogiske eksperimenter, den psykologiske testningskultur, sociologiske forståelsers omsætning samt psykoanalysens fodfæste. Den pædagogiske historiske forskning har allerede vist forbindelseslinjerne mellem reformpædagogiske organiseringer, børnepsykologien og brugen af testningspraksisser i skolesystemet. Derimod er det ikke undersøgt, hvordan det reformpædagogiske korpus af idéer virkede ind på etableringen af skolepsykiatrien og børnepsykiatrien i det hele taget. De ledende aktører i etableringen af psykiatrien var fx involveret i skabelsen af Socialpædagogisk Forening i Danmark, og var aktive i debatten. Dette gjorde sig fx gældende i avisdebatter om prygl i skolen. Der argumenteres for, at etableringen af skolepsykiatrien kan derfor i det mindste på aktørplan siges i høj grad at være influeret af det nye børnesyn, der udvikledes i mellemkrigstiden. Etableringen fandt sted under professionelle konflikter om, hvordan børns problemer skulle vurderes, og hvilke handletiltag, der burde iværksættes. Materialet til analysen består af: avis- og tidsskriftsartikler, samt forvaltningsdokumenter, hvor aktørerne har deltaget med synspunkter på pædagogik, psykologi og psykiatri. Præsentationen drejer sig således om, hvordan reformpædagogiske forståelse fik betydning i etableringen af psykiatrien i skolevæsenet.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - Utdanningshistorisk forskning i Norge, Drammen<br/>

Y2 - 20 April 2023 through 21 April 2023

ER -

ID: 345365461