Formidling af læseopleveser? En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Formidling af læseopleveser? En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale. / Balling, Gitte; Grøn, Rasmus.

In: Dansk Biblioteksforskning, Vol. nr.3, 20.11.2012, p. 7-17.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Balling, G & Grøn, R 2012, 'Formidling af læseopleveser? En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale', Dansk Biblioteksforskning, vol. nr.3, pp. 7-17. <http://www.ntik.dk/2012/nr3/groen.pdf>

APA

Balling, G., & Grøn, R. (2012). Formidling af læseopleveser? En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale. Dansk Biblioteksforskning, nr.3, 7-17. http://www.ntik.dk/2012/nr3/groen.pdf

Vancouver

Balling G, Grøn R. Formidling af læseopleveser? En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale. Dansk Biblioteksforskning. 2012 Nov 20;nr.3:7-17.

Author

Balling, Gitte ; Grøn, Rasmus. / Formidling af læseopleveser? En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale. In: Dansk Biblioteksforskning. 2012 ; Vol. nr.3. pp. 7-17.

Bibtex

@article{fe2d29b26fb140c8b6739bd3bc6a03d4,
title = "Formidling af l{\ae}seopleveser?: En unders{\o}gelse af l{\ae}seoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale",
abstract = "I artikel unders{\o}ges hvad der definerer en l{\ae}seoplevelse og hvordan den lader sig kommunikere sprogligt dels teoretisk ud fra et erfaringsfilosofisk og receptionsteoretisk perspektiv, dels empirisk gennem et interviewstudie af sk{\o}nlitter{\ae}re l{\ae}sere. L{\ae}seoplevelsen defineres herudfra som en kompleks kognitiv, emotionel og fysisk begivenhed, der tidsligt b{\aa}de implicerer selve den momentane oplevelse og det erfaringens {\textquoteright}eftertryk{\textquoteright}, som l{\ae}sningen s{\ae}tter i l{\ae}serens bevidsthed. Empirien viser dog, at l{\ae}seoplevelsen er sv{\ae}r at verbalisere, hvilket b{\aa}de kan tilskrives l{\ae}seoplevelsens delvist ikke-sproglige karakter og sprogets polyfunktionalitet. Det skaber en udfordring for formidlingen, som diskuteres i relation til book-talks og l{\ae}sekredse. Afsluttende konkluderes det, at itales{\ae}ttelsen af den personlige l{\ae}seoplevelse bedst opn{\aa}s i en dialogisk form som fx i l{\ae}sekredse, hvor overs{\ae}ttelsen fra psykologisk oplevelse til sproglig ytring kan finde sted i dialogisk meningsforhandling.",
keywords = "L{\ae}seoplevelser, Litteraturformidling",
author = "Gitte Balling and Rasmus Gr{\o}n",
note = "Denne artikel er publiceret i Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling issn 2245-2931. Grundet titelskift fra Dansk Biblioteksforskning issn 1604-7869 og BFI autoritetslisten er artiklen bibliografisk misvisende registret p{\aa} titel: Dansk Biblioteksforskning.",
year = "2012",
month = nov,
day = "20",
language = "Dansk",
volume = "nr.3",
pages = "7--17",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "1604-7869",
publisher = "Danmarks Biblioteksskole Aalborgafdelingen",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Formidling af læseopleveser?

T2 - En undersøgelse af læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale

AU - Balling, Gitte

AU - Grøn, Rasmus

N1 - Denne artikel er publiceret i Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling issn 2245-2931. Grundet titelskift fra Dansk Biblioteksforskning issn 1604-7869 og BFI autoritetslisten er artiklen bibliografisk misvisende registret på titel: Dansk Biblioteksforskning.

PY - 2012/11/20

Y1 - 2012/11/20

N2 - I artikel undersøges hvad der definerer en læseoplevelse og hvordan den lader sig kommunikere sprogligt dels teoretisk ud fra et erfaringsfilosofisk og receptionsteoretisk perspektiv, dels empirisk gennem et interviewstudie af skønlitterære læsere. Læseoplevelsen defineres herudfra som en kompleks kognitiv, emotionel og fysisk begivenhed, der tidsligt både implicerer selve den momentane oplevelse og det erfaringens ’eftertryk’, som læsningen sætter i læserens bevidsthed. Empirien viser dog, at læseoplevelsen er svær at verbalisere, hvilket både kan tilskrives læseoplevelsens delvist ikke-sproglige karakter og sprogets polyfunktionalitet. Det skaber en udfordring for formidlingen, som diskuteres i relation til book-talks og læsekredse. Afsluttende konkluderes det, at italesættelsen af den personlige læseoplevelse bedst opnås i en dialogisk form som fx i læsekredse, hvor oversættelsen fra psykologisk oplevelse til sproglig ytring kan finde sted i dialogisk meningsforhandling.

AB - I artikel undersøges hvad der definerer en læseoplevelse og hvordan den lader sig kommunikere sprogligt dels teoretisk ud fra et erfaringsfilosofisk og receptionsteoretisk perspektiv, dels empirisk gennem et interviewstudie af skønlitterære læsere. Læseoplevelsen defineres herudfra som en kompleks kognitiv, emotionel og fysisk begivenhed, der tidsligt både implicerer selve den momentane oplevelse og det erfaringens ’eftertryk’, som læsningen sætter i læserens bevidsthed. Empirien viser dog, at læseoplevelsen er svær at verbalisere, hvilket både kan tilskrives læseoplevelsens delvist ikke-sproglige karakter og sprogets polyfunktionalitet. Det skaber en udfordring for formidlingen, som diskuteres i relation til book-talks og læsekredse. Afsluttende konkluderes det, at italesættelsen af den personlige læseoplevelse bedst opnås i en dialogisk form som fx i læsekredse, hvor oversættelsen fra psykologisk oplevelse til sproglig ytring kan finde sted i dialogisk meningsforhandling.

KW - Læseoplevelser

KW - Litteraturformidling

M3 - Tidsskriftartikel

VL - nr.3

SP - 7

EP - 17

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 1604-7869

ER -

ID: 47041034