Førsteklasses følelser

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Førsteklasses følelser. / Jepsen, Katrine Dorthea Bjerre.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 2020, No. 3, 2020, p. 87-97.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Jepsen, KDB 2020, 'Førsteklasses følelser', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, vol. 2020, no. 3, pp. 87-97. <https://dpt.dk/temanumre/2020-3/foersteklasses-foelelser/>

APA

Jepsen, K. D. B. (2020). Førsteklasses følelser. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2020(3), 87-97. https://dpt.dk/temanumre/2020-3/foersteklasses-foelelser/

Vancouver

Jepsen KDB. Førsteklasses følelser. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2020;2020(3):87-97.

Author

Jepsen, Katrine Dorthea Bjerre. / Førsteklasses følelser. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2020 ; Vol. 2020, No. 3. pp. 87-97.

Bibtex

@article{7ddc2bcb15914b08a78d693a1ca719a1,
title = "F{\o}rsteklasses f{\o}lelser",
abstract = " Elevers f{\o}lelser i grundskolen er genstand for p{\ae}dagogisk opm{\ae}rksomhed i diskussioner om elevers trivsel, robusthed og sociale kompetencer. Den ideelle elev form{\aa}r at balancere sit f{\o}lelsesliv i relation til sine klassekammerater og bliver hjulpet p{\aa} vej af Pyt-knapper og klasseregler. Men reglerne bliver ikke altid overholdt, og Pyt-knappen er ikke n{\o}dvendigvis det f{\o}rste valg, n{\aa}r klasserummets hverdag spidser til. F{\o}lelser kan synes uden for reglernes kontrol, og skam, stolthed og vrede s{\ae}tter gr{\ae}nser og skaber forbindelser mellem elever i produktive forhandlinger. I denne artikel vises det, hvordan s{\aa}danne f{\o}lelser i en 1. klasse tilskrives mening og bidrager til elevernes tilblivelsesmuligheder p{\aa} komplekse m{\aa}der, n{\aa}r klassens regler brydes og forhandles. Empirisk tager unders{\o}gelsen udgangspunkt i observationer af 1.P{\textquoteright}s hverdag, hvor korrektioner og forhandlinger af f{\o}lelsesudtryk er i fokus",
author = "Jepsen, {Katrine Dorthea Bjerre}",
year = "2020",
language = "Dansk",
volume = "2020",
pages = "87--97",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Førsteklasses følelser

AU - Jepsen, Katrine Dorthea Bjerre

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Elevers følelser i grundskolen er genstand for pædagogisk opmærksomhed i diskussioner om elevers trivsel, robusthed og sociale kompetencer. Den ideelle elev formår at balancere sit følelsesliv i relation til sine klassekammerater og bliver hjulpet på vej af Pyt-knapper og klasseregler. Men reglerne bliver ikke altid overholdt, og Pyt-knappen er ikke nødvendigvis det første valg, når klasserummets hverdag spidser til. Følelser kan synes uden for reglernes kontrol, og skam, stolthed og vrede sætter grænser og skaber forbindelser mellem elever i produktive forhandlinger. I denne artikel vises det, hvordan sådanne følelser i en 1. klasse tilskrives mening og bidrager til elevernes tilblivelsesmuligheder på komplekse måder, når klassens regler brydes og forhandles. Empirisk tager undersøgelsen udgangspunkt i observationer af 1.P’s hverdag, hvor korrektioner og forhandlinger af følelsesudtryk er i fokus

AB - Elevers følelser i grundskolen er genstand for pædagogisk opmærksomhed i diskussioner om elevers trivsel, robusthed og sociale kompetencer. Den ideelle elev formår at balancere sit følelsesliv i relation til sine klassekammerater og bliver hjulpet på vej af Pyt-knapper og klasseregler. Men reglerne bliver ikke altid overholdt, og Pyt-knappen er ikke nødvendigvis det første valg, når klasserummets hverdag spidser til. Følelser kan synes uden for reglernes kontrol, og skam, stolthed og vrede sætter grænser og skaber forbindelser mellem elever i produktive forhandlinger. I denne artikel vises det, hvordan sådanne følelser i en 1. klasse tilskrives mening og bidrager til elevernes tilblivelsesmuligheder på komplekse måder, når klassens regler brydes og forhandles. Empirisk tager undersøgelsen udgangspunkt i observationer af 1.P’s hverdag, hvor korrektioner og forhandlinger af følelsesudtryk er i fokus

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2020

SP - 87

EP - 97

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -

ID: 385509828