Det 'hybride Zoom': Feedback-forberedelse som motiverende "driver" mellem det synkrone og asynkrone læringsrum
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Artiklen fokuserer på feedback som ”driver” i online-undervisning, og ser nærmere på sammenhængen mellem den underviserstyrede feedback ”på Zoom” og de studerendes selvorganiserede og feedback-relaterede forberedelsesaktiviteter ”bag om Zoom”. Der argumenteres for nødvendigheden af at se den asynkrone feedback-forberedelse og en synkron feedback-situation i undervisningen som én samlet didaktisk enhed. Det begrundes gennem et analytisk og teoretisk funderet læringsdesign med fokus på feedback-modtagerens forberedelse af et digitalt feedback-produkt til en given feedback-situation i undervisningen. Læringsdesignet udvikles og afprøves ifbm. et online tilvalgskursus på Københavns Universitet i foråret 2021. Gennem et spørgeskema (N=37) og et fokusgruppeinterview (N=6) undersøges feedback-modtagerens forberedelse af et ”feedback-egnet” produkt og indvirkningen på hans/hendes motivation og engagement i online-undervisningen. Det konkluderes, at læringsdesignet kan styrke dynamikken mellem det synkrone og asynkrone læringsrum, og dermed kvalificere den studerendes læringsudbytte. Dog skal designet afprøves didaktisk i flere kursussammenhænge for at forstå, hvad der fremmer og/eller betinger feedback-forberedelse som motiverende ”driver” i det hybride læringsrum.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Læring og Medier (LOM) |
Volume | 15 |
Issue number | 26 |
Pages (from-to) | 1-21 |
ISSN | 1903-248X |
DOIs | |
Publication status | Published - 2023 |
Links
- https://tidsskrift.dk/lom/article/view/130478
Final published version
ID: 290470073