Det 'hybride Zoom': Feedback-forberedelse som motiverende "driver" mellem det synkrone og asynkrone læringsrum
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Det 'hybride Zoom' : Feedback-forberedelse som motiverende "driver" mellem det synkrone og asynkrone læringsrum. / Hyldegård, Jette Seiden; Engerer, Volkmar Paul.
In: Læring og Medier (LOM), Vol. 15, No. 26, 2023, p. 1-21.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Det 'hybride Zoom'
T2 - Feedback-forberedelse som motiverende "driver" mellem det synkrone og asynkrone læringsrum
AU - Hyldegård, Jette Seiden
AU - Engerer, Volkmar Paul
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Artiklen fokuserer på feedback som ”driver” i online-undervisning, og ser nærmere på sammenhængen mellem den underviserstyrede feedback ”på Zoom” og de studerendes selvorganiserede og feedback-relaterede forberedelsesaktiviteter ”bag om Zoom”. Der argumenteres for nødvendigheden af at se den asynkrone feedback-forberedelse og en synkron feedback-situation i undervisningen som én samlet didaktisk enhed. Det begrundes gennem et analytisk og teoretisk funderet læringsdesign med fokus på feedback-modtagerens forberedelse af et digitalt feedback-produkt til en given feedback-situation i undervisningen. Læringsdesignet udvikles og afprøves ifbm. et online tilvalgskursus på Københavns Universitet i foråret 2021. Gennem et spørgeskema (N=37) og et fokusgruppeinterview (N=6) undersøges feedback-modtagerens forberedelse af et ”feedback-egnet” produkt og indvirkningen på hans/hendes motivation og engagement i online-undervisningen. Det konkluderes, at læringsdesignet kan styrke dynamikken mellem det synkrone og asynkrone læringsrum, og dermed kvalificere den studerendes læringsudbytte. Dog skal designet afprøves didaktisk i flere kursussammenhænge for at forstå, hvad der fremmer og/eller betinger feedback-forberedelse som motiverende ”driver” i det hybride læringsrum.
AB - Artiklen fokuserer på feedback som ”driver” i online-undervisning, og ser nærmere på sammenhængen mellem den underviserstyrede feedback ”på Zoom” og de studerendes selvorganiserede og feedback-relaterede forberedelsesaktiviteter ”bag om Zoom”. Der argumenteres for nødvendigheden af at se den asynkrone feedback-forberedelse og en synkron feedback-situation i undervisningen som én samlet didaktisk enhed. Det begrundes gennem et analytisk og teoretisk funderet læringsdesign med fokus på feedback-modtagerens forberedelse af et digitalt feedback-produkt til en given feedback-situation i undervisningen. Læringsdesignet udvikles og afprøves ifbm. et online tilvalgskursus på Københavns Universitet i foråret 2021. Gennem et spørgeskema (N=37) og et fokusgruppeinterview (N=6) undersøges feedback-modtagerens forberedelse af et ”feedback-egnet” produkt og indvirkningen på hans/hendes motivation og engagement i online-undervisningen. Det konkluderes, at læringsdesignet kan styrke dynamikken mellem det synkrone og asynkrone læringsrum, og dermed kvalificere den studerendes læringsudbytte. Dog skal designet afprøves didaktisk i flere kursussammenhænge for at forstå, hvad der fremmer og/eller betinger feedback-forberedelse som motiverende ”driver” i det hybride læringsrum.
U2 - 10.7146/lom.v15i26.130478
DO - 10.7146/lom.v15i26.130478
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 15
SP - 1
EP - 21
JO - Læring og Medier
JF - Læring og Medier
SN - 1903-248X
IS - 26
ER -
ID: 290470073