Der er ingen stemmer i kulturpolitik: En Bourdieuinspireret analyse af det offentligt støttede kulturlivs status i Danmark

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

Documents

Der er flere grunde til at Pierre Bourdieu er bruges flittigt i den kulturpolitiske forskning. For det første er Bourdieus studier af feltbegrebet, og særligt udviklingen af den kunstneriske felt, en hjørnesten i forståelsen af en moderne vestlig kulturpolitik, der bygger på offentlig kunststøtte og forbedret adgang til dannelseskulturen. For det andet har begreber som habitus, kulturel kapital og distinktion været kvalitative forklaringer på de problemer, som demokratiseringen af dannelseskulturen er stødt på. For det tredje sætter Bourdieus sene og mere normative forfatterskab fokus på, hvordan markedstanken udfordrer kulturfeltets autonomi. Det er særligt kulturfeltets vigende autonomi i en dansk kulturpolitisk kontekst og forandringer i den kulturelle kapital, der er omdrejningspunktet for dette paper. Det er en Bourdieu-inspireret analyse af det offentligt støttede dansk kulturliv, som er kendetegnet af stigende besøgstal og tiltagende ligegyldighed fra både politikkere og befolkningen. Hvordan kan dette forklares ud fra Bourdieu?

Original languageDanish
Publication date23 Aug 2017
Number of pages15
Publication statusPublished - 23 Aug 2017
Eventnccpr 2017: 8th Nordic Conference on Cultural Policy Research - Helsinki, Finland
Duration: 23 Aug 201725 Aug 2017
Conference number: 8
http://www.cupore.fi/en/information/nccpr-2017

Conference

Conferencenccpr 2017
Number8
CountryFinland
CityHelsinki
Period23/08/201725/08/2017
Internet address

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 182508338