Der er ingen stemmer i kulturpolitik: En Bourdieuinspireret analyse af det offentligt støttede kulturlivs status i Danmark
Research output: Contribution to conference › Paper › Research › peer-review
Standard
Der er ingen stemmer i kulturpolitik : En Bourdieuinspireret analyse af det offentligt støttede kulturlivs status i Danmark. / Rasmussen, Casper Hvenegaard.
2017. Paper presented at nccpr 2017, Helsinki, Finland.Research output: Contribution to conference › Paper › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CONF
T1 - Der er ingen stemmer i kulturpolitik
T2 - nccpr 2017
AU - Rasmussen, Casper Hvenegaard
N1 - Conference code: 8
PY - 2017/8/23
Y1 - 2017/8/23
N2 - Der er flere grunde til at Pierre Bourdieu er bruges flittigt i den kulturpolitiske forskning. For det første er Bourdieus studier af feltbegrebet, og særligt udviklingen af den kunstneriske felt, en hjørnesten i forståelsen af en moderne vestlig kulturpolitik, der bygger på offentlig kunststøtte og forbedret adgang til dannelseskulturen. For det andet har begreber som habitus, kulturel kapital og distinktion været kvalitative forklaringer på de problemer, som demokratiseringen af dannelseskulturen er stødt på. For det tredje sætter Bourdieus sene og mere normative forfatterskab fokus på, hvordan markedstanken udfordrer kulturfeltets autonomi. Det er særligt kulturfeltets vigende autonomi i en dansk kulturpolitisk kontekst og forandringer i den kulturelle kapital, der er omdrejningspunktet for dette paper. Det er en Bourdieu-inspireret analyse af det offentligt støttede dansk kulturliv, som er kendetegnet af stigende besøgstal og tiltagende ligegyldighed fra både politikkere og befolkningen. Hvordan kan dette forklares ud fra Bourdieu?
AB - Der er flere grunde til at Pierre Bourdieu er bruges flittigt i den kulturpolitiske forskning. For det første er Bourdieus studier af feltbegrebet, og særligt udviklingen af den kunstneriske felt, en hjørnesten i forståelsen af en moderne vestlig kulturpolitik, der bygger på offentlig kunststøtte og forbedret adgang til dannelseskulturen. For det andet har begreber som habitus, kulturel kapital og distinktion været kvalitative forklaringer på de problemer, som demokratiseringen af dannelseskulturen er stødt på. For det tredje sætter Bourdieus sene og mere normative forfatterskab fokus på, hvordan markedstanken udfordrer kulturfeltets autonomi. Det er særligt kulturfeltets vigende autonomi i en dansk kulturpolitisk kontekst og forandringer i den kulturelle kapital, der er omdrejningspunktet for dette paper. Det er en Bourdieu-inspireret analyse af det offentligt støttede dansk kulturliv, som er kendetegnet af stigende besøgstal og tiltagende ligegyldighed fra både politikkere og befolkningen. Hvordan kan dette forklares ud fra Bourdieu?
M3 - Paper
Y2 - 23 August 2017 through 25 August 2017
ER -
ID: 182508338