Vidensmedier som kommunikative handlinger: Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Vidensmedier som kommunikative handlinger : Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser. / Schreiber, Trine.

Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation. ed. / Hans Dam Christensen; Helene Høyrup; Hans Jørn Nielsen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2011. p. 191-208 (Medier, Kommunikation, Journalistik ; No. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Schreiber, T 2011, Vidensmedier som kommunikative handlinger: Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser. in HD Christensen, H Høyrup & HJ Nielsen (eds), Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation. Samfundslitteratur, Frederiksberg, Medier, Kommunikation, Journalistik , no. 3, pp. 191-208.

APA

Schreiber, T. (2011). Vidensmedier som kommunikative handlinger: Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser. In H. D. Christensen, H. Høyrup, & H. J. Nielsen (Eds.), Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation (pp. 191-208). Samfundslitteratur. Medier, Kommunikation, Journalistik No. 3

Vancouver

Schreiber T. Vidensmedier som kommunikative handlinger: Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser. In Christensen HD, Høyrup H, Nielsen HJ, editors, Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2011. p. 191-208. (Medier, Kommunikation, Journalistik ; No. 3).

Author

Schreiber, Trine. / Vidensmedier som kommunikative handlinger : Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser. Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation. editor / Hans Dam Christensen ; Helene Høyrup ; Hans Jørn Nielsen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2011. pp. 191-208 (Medier, Kommunikation, Journalistik ; No. 3).

Bibtex

@inbook{2c14578462604056af424f1e169f3d81,
title = "Vidensmedier som kommunikative handlinger: Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser",
abstract = "Artiklens form{\aa}l er at vise hvordan man kan analysere vidensmedier som kommunikative handlinger. Hermed betones vidensmediers ikke-neutrale egenskaber. To webbaserede tutorials i informationskompetence er valgt ud som konkrete eksempler p{\aa} vidensmedier. De to tutorials till{\ae}gges et videns- og et afsenderperspektiv. Den teoretiske begrebsramme udg{\o}res af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. P{\aa} baggrund af den valgte ramme opn{\aa}s en r{\ae}kke teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De unders{\o}ges s{\aa}ledes for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsm{\ae}ssige repertoirer. Analyserne viser at det er muligt at udskille s{\ae}rlige konsekvenser af vidensmedierne som f{\o}lge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en st{\o}rrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori f{\aa}r sat fokus p{\aa} de p{\aa}g{\ae}ldende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed ogs{\aa} p{\aa} deres fravalg.",
author = "Trine Schreiber",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-1562-0",
series = "Medier, Kommunikation, Journalistik ",
publisher = "Samfundslitteratur",
number = "3",
pages = "191--208",
editor = "Christensen, {Hans Dam} and Helene H{\o}yrup and Nielsen, {Hans J{\o}rn}",
booktitle = "Nye vidensmedier",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Vidensmedier som kommunikative handlinger

T2 - Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser

AU - Schreiber, Trine

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Artiklens formål er at vise hvordan man kan analysere vidensmedier som kommunikative handlinger. Hermed betones vidensmediers ikke-neutrale egenskaber. To webbaserede tutorials i informationskompetence er valgt ud som konkrete eksempler på vidensmedier. De to tutorials tillægges et videns- og et afsenderperspektiv. Den teoretiske begrebsramme udgøres af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. På baggrund af den valgte ramme opnås en række teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De undersøges således for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsmæssige repertoirer. Analyserne viser at det er muligt at udskille særlige konsekvenser af vidensmedierne som følge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en størrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori får sat fokus på de pågældende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed også på deres fravalg.

AB - Artiklens formål er at vise hvordan man kan analysere vidensmedier som kommunikative handlinger. Hermed betones vidensmediers ikke-neutrale egenskaber. To webbaserede tutorials i informationskompetence er valgt ud som konkrete eksempler på vidensmedier. De to tutorials tillægges et videns- og et afsenderperspektiv. Den teoretiske begrebsramme udgøres af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. På baggrund af den valgte ramme opnås en række teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De undersøges således for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsmæssige repertoirer. Analyserne viser at det er muligt at udskille særlige konsekvenser af vidensmedierne som følge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en størrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori får sat fokus på de pågældende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed også på deres fravalg.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-593-1562-0

T3 - Medier, Kommunikation, Journalistik

SP - 191

EP - 208

BT - Nye vidensmedier

A2 - Christensen, Hans Dam

A2 - Høyrup, Helene

A2 - Nielsen, Hans Jørn

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 47027439