Vidensmedier som kommunikative handlinger: Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Vidensmedier som kommunikative handlinger : Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser. / Schreiber, Trine.
Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation. ed. / Hans Dam Christensen; Helene Høyrup; Hans Jørn Nielsen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2011. p. 191-208 (Medier, Kommunikation, Journalistik ; No. 3).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Vidensmedier som kommunikative handlinger
T2 - Om webbaserede tutorials' retoriske organisering og deres konsekvenser
AU - Schreiber, Trine
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Artiklens formål er at vise hvordan man kan analysere vidensmedier som kommunikative handlinger. Hermed betones vidensmediers ikke-neutrale egenskaber. To webbaserede tutorials i informationskompetence er valgt ud som konkrete eksempler på vidensmedier. De to tutorials tillægges et videns- og et afsenderperspektiv. Den teoretiske begrebsramme udgøres af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. På baggrund af den valgte ramme opnås en række teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De undersøges således for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsmæssige repertoirer. Analyserne viser at det er muligt at udskille særlige konsekvenser af vidensmedierne som følge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en størrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori får sat fokus på de pågældende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed også på deres fravalg.
AB - Artiklens formål er at vise hvordan man kan analysere vidensmedier som kommunikative handlinger. Hermed betones vidensmediers ikke-neutrale egenskaber. To webbaserede tutorials i informationskompetence er valgt ud som konkrete eksempler på vidensmedier. De to tutorials tillægges et videns- og et afsenderperspektiv. Den teoretiske begrebsramme udgøres af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. På baggrund af den valgte ramme opnås en række teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De undersøges således for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsmæssige repertoirer. Analyserne viser at det er muligt at udskille særlige konsekvenser af vidensmedierne som følge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en størrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori får sat fokus på de pågældende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed også på deres fravalg.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-593-1562-0
T3 - Medier, Kommunikation, Journalistik
SP - 191
EP - 208
BT - Nye vidensmedier
A2 - Christensen, Hans Dam
A2 - Høyrup, Helene
A2 - Nielsen, Hans Jørn
PB - Samfundslitteratur
CY - Frederiksberg
ER -
ID: 47027439