Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien. / Hamre, Bjørn.
In: Specialpaedagogik, Vol. 35, No. 1, 2015, p. 2-15.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i Børn- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.
AB - Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i Børn- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 35
SP - 2
EP - 15
JO - Specialpaedagogik
JF - Specialpaedagogik
SN - 0107-0649
IS - 1
ER -
ID: 180607974