Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Standard

Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel. / Schreiber, Trine Louise.

2017. Abstract from DUN Conference 2017, Vejle, Denmark.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Harvard

Schreiber, TL 2017, 'Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel', DUN Conference 2017, Vejle, Denmark, 30/05/2017 - 31/05/2017. <http://dun-net.dk/media/304873/pa-naar-undervisning-i-digitale-vidensmedier-skal-goere-en-forskel.pdf>

APA

Schreiber, T. L. (2017). Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel. Abstract from DUN Conference 2017, Vejle, Denmark. http://dun-net.dk/media/304873/pa-naar-undervisning-i-digitale-vidensmedier-skal-goere-en-forskel.pdf

Vancouver

Schreiber TL. Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel. 2017. Abstract from DUN Conference 2017, Vejle, Denmark.

Author

Schreiber, Trine Louise. / Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel. Abstract from DUN Conference 2017, Vejle, Denmark.

Bibtex

@conference{462f0d8a0bf242db842a9083c16903eb,
title = "N{\aa}r undervisning i digitale vidensmedier skal g{\o}re en forskel",
abstract = "En ny praksis for bibliotekernes undervisning af studerende er ved at udvikle sig. Biblioteker ved 10 danske institutioner for videreg{\aa}ende uddannelser eksperimenterede fra efter{\aa}ret 2014 til for{\aa}ret 2016 med design og implementering af e-l{\ae}ringsaktiviteter i institutionernes digitale platforme med det form{\aa}l at styrke de studerendes engagement i undervisning om digitale vidensmedier. Der blev gennemf{\o}rt en unders{\o}gelse med intentionen at forst{\aa} de organisatoriske og didaktiske problematikker omkring bibliotekers udvikling af mere studieaktiverende undervisningsaktiviteter. Unders{\o}gelsen anvendte sig af etnografisk-inspirerede metoder. Forskeren deltog i projektets m{\o}der og kompetenceudviklende seminarer. Der blev foretaget semistrukturerede interviews med grupper af projektdeltagere fra hvert af bibliotekerne. Dokumenter og projekttegninger blev indsamlet. Produktionen af e-l{\ae}ringsteknologier blev fulgt via bes{\o}g p{\aa} bibliotekerne. En kvalitativ kodning af det indsamlede materiale baseredes p{\aa} begreber fra Bovill & Bulley´s model for aktiv studenterdeltagelse (2011) og Goodyear & Ellis´ bidrag til uddannelsesm{\ae}ssig design (2010). Dette paper ser f{\o}rst p{\aa} de organisatoriske muligheder og barrierer for at designe digitale undervisningsaktiviteter, der involverer aktiv studenter deltagelse. Unders{\o}gelsen viser, at designpraksissen var kontekstbundet til f.eks. den eksisterende undervisningspraksis, tiden der blev givet til undervisningsarbejdet, graden af hj{\ae}lp fra it- og medieafdelinger og den eksisterende kontaktform med studerende. Det diskuteres dern{\ae}st hvilken slags didaktik, som den udviklede design medierede. Det empiriske materiale viser, at designet bev{\ae}gede sig mellem at v{\ae}re ´teaching as telling´ og ´teaching as facilitation´ (Goodyear & Ellis, 2010).",
author = "Schreiber, {Trine Louise}",
year = "2017",
month = may,
day = "30",
language = "Dansk",
note = "DUN Conference 2017 : Tema: Students - Co-creators, Co-teachers, Co-researchers ; Conference date: 30-05-2017 Through 31-05-2017",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Når undervisning i digitale vidensmedier skal gøre en forskel

AU - Schreiber, Trine Louise

PY - 2017/5/30

Y1 - 2017/5/30

N2 - En ny praksis for bibliotekernes undervisning af studerende er ved at udvikle sig. Biblioteker ved 10 danske institutioner for videregående uddannelser eksperimenterede fra efteråret 2014 til foråret 2016 med design og implementering af e-læringsaktiviteter i institutionernes digitale platforme med det formål at styrke de studerendes engagement i undervisning om digitale vidensmedier. Der blev gennemført en undersøgelse med intentionen at forstå de organisatoriske og didaktiske problematikker omkring bibliotekers udvikling af mere studieaktiverende undervisningsaktiviteter. Undersøgelsen anvendte sig af etnografisk-inspirerede metoder. Forskeren deltog i projektets møder og kompetenceudviklende seminarer. Der blev foretaget semistrukturerede interviews med grupper af projektdeltagere fra hvert af bibliotekerne. Dokumenter og projekttegninger blev indsamlet. Produktionen af e-læringsteknologier blev fulgt via besøg på bibliotekerne. En kvalitativ kodning af det indsamlede materiale baseredes på begreber fra Bovill & Bulley´s model for aktiv studenterdeltagelse (2011) og Goodyear & Ellis´ bidrag til uddannelsesmæssig design (2010). Dette paper ser først på de organisatoriske muligheder og barrierer for at designe digitale undervisningsaktiviteter, der involverer aktiv studenter deltagelse. Undersøgelsen viser, at designpraksissen var kontekstbundet til f.eks. den eksisterende undervisningspraksis, tiden der blev givet til undervisningsarbejdet, graden af hjælp fra it- og medieafdelinger og den eksisterende kontaktform med studerende. Det diskuteres dernæst hvilken slags didaktik, som den udviklede design medierede. Det empiriske materiale viser, at designet bevægede sig mellem at være ´teaching as telling´ og ´teaching as facilitation´ (Goodyear & Ellis, 2010).

AB - En ny praksis for bibliotekernes undervisning af studerende er ved at udvikle sig. Biblioteker ved 10 danske institutioner for videregående uddannelser eksperimenterede fra efteråret 2014 til foråret 2016 med design og implementering af e-læringsaktiviteter i institutionernes digitale platforme med det formål at styrke de studerendes engagement i undervisning om digitale vidensmedier. Der blev gennemført en undersøgelse med intentionen at forstå de organisatoriske og didaktiske problematikker omkring bibliotekers udvikling af mere studieaktiverende undervisningsaktiviteter. Undersøgelsen anvendte sig af etnografisk-inspirerede metoder. Forskeren deltog i projektets møder og kompetenceudviklende seminarer. Der blev foretaget semistrukturerede interviews med grupper af projektdeltagere fra hvert af bibliotekerne. Dokumenter og projekttegninger blev indsamlet. Produktionen af e-læringsteknologier blev fulgt via besøg på bibliotekerne. En kvalitativ kodning af det indsamlede materiale baseredes på begreber fra Bovill & Bulley´s model for aktiv studenterdeltagelse (2011) og Goodyear & Ellis´ bidrag til uddannelsesmæssig design (2010). Dette paper ser først på de organisatoriske muligheder og barrierer for at designe digitale undervisningsaktiviteter, der involverer aktiv studenter deltagelse. Undersøgelsen viser, at designpraksissen var kontekstbundet til f.eks. den eksisterende undervisningspraksis, tiden der blev givet til undervisningsarbejdet, graden af hjælp fra it- og medieafdelinger og den eksisterende kontaktform med studerende. Det diskuteres dernæst hvilken slags didaktik, som den udviklede design medierede. Det empiriske materiale viser, at designet bevægede sig mellem at være ´teaching as telling´ og ´teaching as facilitation´ (Goodyear & Ellis, 2010).

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - DUN Conference 2017

Y2 - 30 May 2017 through 31 May 2017

ER -

ID: 179887080