Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed. / Frederiksen, Jan Thorhauge.

Klassisk og moderne pædagogisk teori. ed. / Peter Østergaard Andersen; Tomas Ellegaard. 3. ed. Kbh. : Hans Reitzels Forlag, 2017. p. 603-637 (Pædagogik og samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Frederiksen, JT 2017, Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed. in PØ Andersen & T Ellegaard (eds), Klassisk og moderne pædagogisk teori. 3 edn, Hans Reitzels Forlag, Kbh., Pædagogik og samfund, no. 2, pp. 603-637.

APA

Frederiksen, J. T. (2017). Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed. In P. Ø. Andersen, & T. Ellegaard (Eds.), Klassisk og moderne pædagogisk teori (3 ed., pp. 603-637). Hans Reitzels Forlag. Pædagogik og samfund No. 2

Vancouver

Frederiksen JT. Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed. In Andersen PØ, Ellegaard T, editors, Klassisk og moderne pædagogisk teori. 3 ed. Kbh.: Hans Reitzels Forlag. 2017. p. 603-637. (Pædagogik og samfund; No. 2).

Author

Frederiksen, Jan Thorhauge. / Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed. Klassisk og moderne pædagogisk teori. editor / Peter Østergaard Andersen ; Tomas Ellegaard. 3. ed. Kbh. : Hans Reitzels Forlag, 2017. pp. 603-637 (Pædagogik og samfund; No. 2).

Bibtex

@inbook{a08a9dd7825d41f5aefacde7198e4bb3,
title = "Myndigg{\o}relse of kontrol - magt eller mulighed",
abstract = "I dette kapitel f{\o}lges to spor i forholdet mellem p{\ae}dagogik og magt. P{\aa} den ene side ses magt som et moralsk problem: Magt- eller autoritetsrelationer opfattes som uheldige, svigtende eller d{\aa}rlige p{\ae}dagogiske relationer. P{\aa} den anden side er magt ofte en foruds{\ae}tning for p{\ae}dagogisk arbejde: Skal man l{\ae}re, skal man, groft sagt, anerkende, at der er en autoritet at l{\ae}re noget af. At magt derfor er et n{\o}dvendigt, men uvelkomment aspekt af p{\ae}dagogiske relationer f{\o}rer til et s{\ae}rligt dilemma for p{\ae}dagoger og l{\ae}rere: Hvordan bruger man autoritet til at opdrage autoritetskritisk? Kapitlet f{\o}lger denne mods{\ae}tning gennem skiftevis en r{\ae}kke fors{\o}g p{\aa} at udpege m{\aa}der at undg{\aa} p{\ae}dagogisk magtanvendelse og tilsvarende fors{\o}g p{\aa} at udpege forskellige stadig mere subtile former for magt, der har betydning for p{\ae}dagogiske relationer – og som det efter denne udpegning bliver muligt at forholde sig kritisk til. Kapitlet pr{\ae}senterer, hvordan forst{\aa}elsen af magt og den forhold til p{\ae}dagogik {\ae}ndrer sig, n{\aa}r blikket flyttes fra individniveauet i opdragelsesteorier og p{\ae}dagogisk filosofi, til et intersubjektivt niveau i psykoanalysens autoritetsteorier og til sidst til samfundsniveau i fire sociologiske teoridannelser.",
author = "Frederiksen, {Jan Thorhauge}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6285-7",
series = "P{\ae}dagogik og samfund",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
number = "2",
pages = "603--637",
editor = "Andersen, {Peter {\O}stergaard} and Tomas Ellegaard",
booktitle = "Klassisk og moderne p{\ae}dagogisk teori",
edition = "3",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Myndiggørelse of kontrol - magt eller mulighed

AU - Frederiksen, Jan Thorhauge

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I dette kapitel følges to spor i forholdet mellem pædagogik og magt. På den ene side ses magt som et moralsk problem: Magt- eller autoritetsrelationer opfattes som uheldige, svigtende eller dårlige pædagogiske relationer. På den anden side er magt ofte en forudsætning for pædagogisk arbejde: Skal man lære, skal man, groft sagt, anerkende, at der er en autoritet at lære noget af. At magt derfor er et nødvendigt, men uvelkomment aspekt af pædagogiske relationer fører til et særligt dilemma for pædagoger og lærere: Hvordan bruger man autoritet til at opdrage autoritetskritisk? Kapitlet følger denne modsætning gennem skiftevis en række forsøg på at udpege måder at undgå pædagogisk magtanvendelse og tilsvarende forsøg på at udpege forskellige stadig mere subtile former for magt, der har betydning for pædagogiske relationer – og som det efter denne udpegning bliver muligt at forholde sig kritisk til. Kapitlet præsenterer, hvordan forståelsen af magt og den forhold til pædagogik ændrer sig, når blikket flyttes fra individniveauet i opdragelsesteorier og pædagogisk filosofi, til et intersubjektivt niveau i psykoanalysens autoritetsteorier og til sidst til samfundsniveau i fire sociologiske teoridannelser.

AB - I dette kapitel følges to spor i forholdet mellem pædagogik og magt. På den ene side ses magt som et moralsk problem: Magt- eller autoritetsrelationer opfattes som uheldige, svigtende eller dårlige pædagogiske relationer. På den anden side er magt ofte en forudsætning for pædagogisk arbejde: Skal man lære, skal man, groft sagt, anerkende, at der er en autoritet at lære noget af. At magt derfor er et nødvendigt, men uvelkomment aspekt af pædagogiske relationer fører til et særligt dilemma for pædagoger og lærere: Hvordan bruger man autoritet til at opdrage autoritetskritisk? Kapitlet følger denne modsætning gennem skiftevis en række forsøg på at udpege måder at undgå pædagogisk magtanvendelse og tilsvarende forsøg på at udpege forskellige stadig mere subtile former for magt, der har betydning for pædagogiske relationer – og som det efter denne udpegning bliver muligt at forholde sig kritisk til. Kapitlet præsenterer, hvordan forståelsen af magt og den forhold til pædagogik ændrer sig, når blikket flyttes fra individniveauet i opdragelsesteorier og pædagogisk filosofi, til et intersubjektivt niveau i psykoanalysens autoritetsteorier og til sidst til samfundsniveau i fire sociologiske teoridannelser.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-6285-7

T3 - Pædagogik og samfund

SP - 603

EP - 637

BT - Klassisk og moderne pædagogisk teori

A2 - Andersen, Peter Østergaard

A2 - Ellegaard, Tomas

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - Kbh.

ER -

ID: 158545852