Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning: Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning : Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen. / Hjørland, Birger.

In: Dansk Biblioteksforskning, Vol. 7, No. 1, 2011, p. 5-30.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hjørland, B 2011, 'Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning: Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen', Dansk Biblioteksforskning, vol. 7, no. 1, pp. 5-30. <http://www.danskbiblioteksforskning.dk/2011/nr1/hjoerland.pdf>

APA

Hjørland, B. (2011). Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning: Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen. Dansk Biblioteksforskning, 7(1), 5-30. http://www.danskbiblioteksforskning.dk/2011/nr1/hjoerland.pdf

Vancouver

Hjørland B. Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning: Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen. Dansk Biblioteksforskning. 2011;7(1):5-30.

Author

Hjørland, Birger. / Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning : Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen. In: Dansk Biblioteksforskning. 2011 ; Vol. 7, No. 1. pp. 5-30.

Bibtex

@article{f938c84e16cd4ad28e613cfefe23fbeb,
title = "Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning: Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen",
abstract = "Artiklen optr{\ae}kker nogle udviklingslinjer i bibliotekarers, forskningsbibliotekarers og informationsspecialisters uddannelse, kvalifikationer og kompetencer og diskuterer disse i relation til udviklingstendenserne i forskningsbibliotekernes arbejdsopgaver. Et s{\ae}t af mulige fremtidige arbejdsomr{\aa}der diskuteres i lyset af digitaliseringen: a) materialevalg b) dokumentbeskrivelse med deskriptive og administrative metadata c) emneindeksering og klassifikation d) referencearbejde og dokumentation e) fagspecifik undervisning i informationss{\o}gning og informationskompetence f) konstruktion af fagportaler g) kommunikation med relevante fagmilj{\o}er, herunder publikationsst{\o}tte h) metavidenskabelig forskning samt i) det samfundspolitiske arbejde omkring bl.a. {\textquoteright}sikring af fri og lige adgang til information og viden{\textquoteright}. For hver af disse mulige arbejdsopgaver diskuteres de kompetencer, der skal v{\ae}re til stede for at udf{\o}re opgaverne kvalificeret, herunder behovet for faglig specialistviden, for informationsvidenskabelig viden og for IT-viden. Hovedkonklusionen er, at disse vidensformer ikke kan kombineres p{\aa} en ydre facon, men i vidt omfang m{\aa} integreres i de personer, der skal udf{\o}re arbejdsopgaverne. Implikationer for informationsvidenskabelig uddannelse belyses.",
author = "Birger Hj{\o}rland",
year = "2011",
language = "Dansk",
volume = "7",
pages = "5--30",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "1604-7869",
publisher = "Danmarks Biblioteksskole Aalborgafdelingen",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kompetencer i forskningsbibliotekerne i historisk og aktuel belysning

T2 - Udviklingsbehov i perspektiv af digitaliseringen

AU - Hjørland, Birger

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Artiklen optrækker nogle udviklingslinjer i bibliotekarers, forskningsbibliotekarers og informationsspecialisters uddannelse, kvalifikationer og kompetencer og diskuterer disse i relation til udviklingstendenserne i forskningsbibliotekernes arbejdsopgaver. Et sæt af mulige fremtidige arbejdsområder diskuteres i lyset af digitaliseringen: a) materialevalg b) dokumentbeskrivelse med deskriptive og administrative metadata c) emneindeksering og klassifikation d) referencearbejde og dokumentation e) fagspecifik undervisning i informationssøgning og informationskompetence f) konstruktion af fagportaler g) kommunikation med relevante fagmiljøer, herunder publikationsstøtte h) metavidenskabelig forskning samt i) det samfundspolitiske arbejde omkring bl.a. ’sikring af fri og lige adgang til information og viden’. For hver af disse mulige arbejdsopgaver diskuteres de kompetencer, der skal være til stede for at udføre opgaverne kvalificeret, herunder behovet for faglig specialistviden, for informationsvidenskabelig viden og for IT-viden. Hovedkonklusionen er, at disse vidensformer ikke kan kombineres på en ydre facon, men i vidt omfang må integreres i de personer, der skal udføre arbejdsopgaverne. Implikationer for informationsvidenskabelig uddannelse belyses.

AB - Artiklen optrækker nogle udviklingslinjer i bibliotekarers, forskningsbibliotekarers og informationsspecialisters uddannelse, kvalifikationer og kompetencer og diskuterer disse i relation til udviklingstendenserne i forskningsbibliotekernes arbejdsopgaver. Et sæt af mulige fremtidige arbejdsområder diskuteres i lyset af digitaliseringen: a) materialevalg b) dokumentbeskrivelse med deskriptive og administrative metadata c) emneindeksering og klassifikation d) referencearbejde og dokumentation e) fagspecifik undervisning i informationssøgning og informationskompetence f) konstruktion af fagportaler g) kommunikation med relevante fagmiljøer, herunder publikationsstøtte h) metavidenskabelig forskning samt i) det samfundspolitiske arbejde omkring bl.a. ’sikring af fri og lige adgang til information og viden’. For hver af disse mulige arbejdsopgaver diskuteres de kompetencer, der skal være til stede for at udføre opgaverne kvalificeret, herunder behovet for faglig specialistviden, for informationsvidenskabelig viden og for IT-viden. Hovedkonklusionen er, at disse vidensformer ikke kan kombineres på en ydre facon, men i vidt omfang må integreres i de personer, der skal udføre arbejdsopgaverne. Implikationer for informationsvidenskabelig uddannelse belyses.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 7

SP - 5

EP - 30

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 1604-7869

IS - 1

ER -

ID: 47065182