I dag er eleven altid måske-egnet
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
I dag er eleven altid måske-egnet. / Hamre, Bjørn.
In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 61, No. 4, 8, 2013, p. 68-77.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - I dag er eleven altid måske-egnet
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - "Måske-egnet" er i nutiden blevet ophøjet til et pædagogisk ideal, som elever inkluderes og ekskluderes efter. Det ses i de helt særlige forestillinger, der er knyttet til at manifestere sig som lærerende i skolen i dag. Forestillingen om læring ses ikke alene i skolen, men afspejles i en samfundsdiskurs, hvor livslang læring er blevet et bærende ideal. Elever i skolen fikseres i en måske-egnethed, der betyder at de aldrig for alvor dømmes ude, men heller aldrig kan føles sig sikre på at være indenfor. Hvor elever tidligere blev dømt ude på grund af manglende evner, omfattes elever i dag af et krav til at synliggøre og forvalte deres potentialitet.
AB - "Måske-egnet" er i nutiden blevet ophøjet til et pædagogisk ideal, som elever inkluderes og ekskluderes efter. Det ses i de helt særlige forestillinger, der er knyttet til at manifestere sig som lærerende i skolen i dag. Forestillingen om læring ses ikke alene i skolen, men afspejles i en samfundsdiskurs, hvor livslang læring er blevet et bærende ideal. Elever i skolen fikseres i en måske-egnethed, der betyder at de aldrig for alvor dømmes ude, men heller aldrig kan føles sig sikre på at være indenfor. Hvor elever tidligere blev dømt ude på grund af manglende evner, omfattes elever i dag af et krav til at synliggøre og forvalte deres potentialitet.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 61
SP - 68
EP - 77
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 4
M1 - 8
ER -
ID: 180608349