Fra forskning til (uddannelses)praksis: Hvilken forskning bruger pædagogstuderende?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fra forskning til (uddannelses)praksis : Hvilken forskning bruger pædagogstuderende? / Hvolris, Malene; Frederiksen, Jan Thorhauge.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 2023, No. 3, 2023, p. 40-62.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hvolris, M & Frederiksen, JT 2023, 'Fra forskning til (uddannelses)praksis: Hvilken forskning bruger pædagogstuderende?', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, vol. 2023, no. 3, pp. 40-62. <https://dpt.dk/temanumre/2023-3/fra-forskning-til-uddannelsespraksis/>

APA

Hvolris, M., & Frederiksen, J. T. (2023). Fra forskning til (uddannelses)praksis: Hvilken forskning bruger pædagogstuderende? Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2023(3), 40-62. https://dpt.dk/temanumre/2023-3/fra-forskning-til-uddannelsespraksis/

Vancouver

Hvolris M, Frederiksen JT. Fra forskning til (uddannelses)praksis: Hvilken forskning bruger pædagogstuderende? Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023;2023(3):40-62.

Author

Hvolris, Malene ; Frederiksen, Jan Thorhauge. / Fra forskning til (uddannelses)praksis : Hvilken forskning bruger pædagogstuderende?. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023 ; Vol. 2023, No. 3. pp. 40-62.

Bibtex

@article{74a8cf40799a4ecdb7fda009d5e5974c,
title = "Fra forskning til (uddannelses)praksis: Hvilken forskning bruger p{\ae}dagogstuderende?",
abstract = "P{\ae}dagoguddannelsen har siden 2001 bev{\ae}get sig fra en praktikern{\ae}rl{\ae}ringsform, til en videns- og forskningsbaseret uddannelsespraksis, hvorforbindelsen mellem forskning og praksis fremh{\ae}ves. M{\aa}let er at de f{\ae}rdigep{\ae}dagoger tr{\ae}der ud i praksis med et solidt vidensfundament.Professionsh{\o}jskolerne har implementeret dette p{\aa} en r{\ae}kke forskelligem{\aa}der, og kortl{\ae}gninger peger dels p{\aa} at den litteratur der anvendes iuddannelsen har et tydeligt institutionelt pr{\ae}g, dels p{\aa} at forskning ikkeindtager en klar rolle i uddannelsen. Disse unders{\o}gelser baserer sig p{\aa} dataom hvad underviserne bruger af litteratur - men hvad der bruges af under-viserne er ikke n{\o}dvendigvis det samme som hvad der vinder genklangblandt de studerendeArtiklen vil derfor unders{\o}ge hvordan forskningslitteratur bruges ip{\ae}dagogstuderendes studiepraksis. Vi analyserer et datas{\ae}t best{\aa}endeaf p{\ae}dagogstuderendes bachelorprojekter fra 2018 -2022 for at besvareforskningssp{\o}rgsm{\aa}lene• Hvilke typer forskning og teori tr{\ae}kker p{\ae}dagogstuderende p{\aa} i deresbachelorprojekter?• Hvilke former for normativitet repr{\ae}senteres i disse kilder?• Hvilke forskelle kan iagttages mellem uddannelsens tre specialiseringer?Analysen baseres p{\aa} automatiseret kodning af samtlige bachelorprojekterfra p{\ae}dagoguddannelsen i 2018-2022(n=3735).",
author = "Malene Hvolris and Frederiksen, {Jan Thorhauge}",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "2023",
pages = "40--62",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra forskning til (uddannelses)praksis

T2 - Hvilken forskning bruger pædagogstuderende?

AU - Hvolris, Malene

AU - Frederiksen, Jan Thorhauge

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Pædagoguddannelsen har siden 2001 bevæget sig fra en praktikernærlæringsform, til en videns- og forskningsbaseret uddannelsespraksis, hvorforbindelsen mellem forskning og praksis fremhæves. Målet er at de færdigepædagoger træder ud i praksis med et solidt vidensfundament.Professionshøjskolerne har implementeret dette på en række forskelligemåder, og kortlægninger peger dels på at den litteratur der anvendes iuddannelsen har et tydeligt institutionelt præg, dels på at forskning ikkeindtager en klar rolle i uddannelsen. Disse undersøgelser baserer sig på dataom hvad underviserne bruger af litteratur - men hvad der bruges af under-viserne er ikke nødvendigvis det samme som hvad der vinder genklangblandt de studerendeArtiklen vil derfor undersøge hvordan forskningslitteratur bruges ipædagogstuderendes studiepraksis. Vi analyserer et datasæt beståendeaf pædagogstuderendes bachelorprojekter fra 2018 -2022 for at besvareforskningsspørgsmålene• Hvilke typer forskning og teori trækker pædagogstuderende på i deresbachelorprojekter?• Hvilke former for normativitet repræsenteres i disse kilder?• Hvilke forskelle kan iagttages mellem uddannelsens tre specialiseringer?Analysen baseres på automatiseret kodning af samtlige bachelorprojekterfra pædagoguddannelsen i 2018-2022(n=3735).

AB - Pædagoguddannelsen har siden 2001 bevæget sig fra en praktikernærlæringsform, til en videns- og forskningsbaseret uddannelsespraksis, hvorforbindelsen mellem forskning og praksis fremhæves. Målet er at de færdigepædagoger træder ud i praksis med et solidt vidensfundament.Professionshøjskolerne har implementeret dette på en række forskelligemåder, og kortlægninger peger dels på at den litteratur der anvendes iuddannelsen har et tydeligt institutionelt præg, dels på at forskning ikkeindtager en klar rolle i uddannelsen. Disse undersøgelser baserer sig på dataom hvad underviserne bruger af litteratur - men hvad der bruges af under-viserne er ikke nødvendigvis det samme som hvad der vinder genklangblandt de studerendeArtiklen vil derfor undersøge hvordan forskningslitteratur bruges ipædagogstuderendes studiepraksis. Vi analyserer et datasæt beståendeaf pædagogstuderendes bachelorprojekter fra 2018 -2022 for at besvareforskningsspørgsmålene• Hvilke typer forskning og teori trækker pædagogstuderende på i deresbachelorprojekter?• Hvilke former for normativitet repræsenteres i disse kilder?• Hvilke forskelle kan iagttages mellem uddannelsens tre specialiseringer?Analysen baseres på automatiseret kodning af samtlige bachelorprojekterfra pædagoguddannelsen i 2018-2022(n=3735).

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2023

SP - 40

EP - 62

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -

ID: 385836405