Er digital post en god service for borgerne?

Research output: Book/ReportReportResearch

Standard

Er digital post en god service for borgerne? / Berger, Jesper B.; Schreiber, Trine Louise; Hertzum, Morten.

2014. 13 p.

Research output: Book/ReportReportResearch

Harvard

Berger, JB, Schreiber, TL & Hertzum, M 2014, Er digital post en god service for borgerne?.

APA

Berger, J. B., Schreiber, T. L., & Hertzum, M. (2014). Er digital post en god service for borgerne?

Vancouver

Berger JB, Schreiber TL, Hertzum M. Er digital post en god service for borgerne? 2014. 13 p.

Author

Berger, Jesper B. ; Schreiber, Trine Louise ; Hertzum, Morten. / Er digital post en god service for borgerne?. 2014. 13 p.

Bibtex

@book{4e828e29c44f4b4c9d5ca2e038a393c9,
title = "Er digital post en god service for borgerne?",
abstract = "I april/maj 2014 blev der sendt et sp{\o}rgeskema ud til 16.834 HK ansatte i danske kommuner og regioner. Form{\aa}let var at unders{\o}ge hvordan kommunernes og regionernes HK-personales opfattede digital post og om de opfattede det som en bedre service over for borgerne.Unders{\o}gelsen gav 448 svar, der udover svar p{\aa} de angivne sp{\o}rgsm{\aa}l ogs{\aa} indeholdte en beskrivelse af en konkret specifik h{\ae}ndelse, som respondenten havde oplevet i forbindelse med digital post. Det er disse 448 svar, der i den f{\o}lgende tekst indledningsvist bliver pr{\ae}senteret.Mere end 82 % af respondenterne i de 448 svar var ´enige´ eller ´overvejende enige´ i at det var en god ide at de lokale myndigheder skrev til borgerne med digital post, og at borgerne kunne skrive til de lokale myndigheder med digital post. Vi bad respondenterne beskrive en case hvor de havde oplevet, at digital post {\ae}ndrede servicen overfor borgeren. 52% af respondenterne berettede omcases, hvor digital post havde medf{\o}rt bedre service, 26% om cases, hvor digital post havde medf{\o}rt d{\aa}rligere service og 21% berettede om cases, hvor de havde undladt at bruge digital post for ikke at give for d{\aa}rlig service. Beskrivelserne af konkrete specifikke h{\ae}ndelser indeholdte dog beskrivelser af b{\aa}de positive og negative art. Beskrivelserne af de positive h{\ae}ndelser fort{\ae}ller om en forbedretservice for borgeren best{\aa}ende af f{\o}rst og fremmest en hurtigere og mere flexibel sagsbehandling. Beskrivelserne af de negative h{\ae}ndelser fort{\ae}ller om at digital post kan have implikationer i form af at borgere mister penge, taber mulighed for fremm{\o}de, oplever upersonlig kommunikation p{\aa} omr{\aa}der, der beh{\o}ver den mere personlige kontakt, m.m. Der er ogs{\aa} beskrivelser, der fort{\ae}ller om manglende foruds{\ae}tninger hos grupper af borgere i form af evne, egenskaber, motivation, manglende udstyr el. lign. i forhold til at anvende digital post. Endelig er der beskrivelser, der henviser til en bedre arbejdssituation for medarbejderen best{\aa}ende af nemmere arbejdsgange ogbesparelse af tid, men ogs{\aa} modsat, beskrivelser der henviser til en besv{\ae}rliggjort arbejdsgang, flere genfremsendelser, manglende dokumentation, {\o}get forventningspres om hurtigere sagsbehandlingm.m.",
author = "Berger, {Jesper B.} and Schreiber, {Trine Louise} and Morten Hertzum",
year = "2014",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Er digital post en god service for borgerne?

AU - Berger, Jesper B.

AU - Schreiber, Trine Louise

AU - Hertzum, Morten

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - I april/maj 2014 blev der sendt et spørgeskema ud til 16.834 HK ansatte i danske kommuner og regioner. Formålet var at undersøge hvordan kommunernes og regionernes HK-personales opfattede digital post og om de opfattede det som en bedre service over for borgerne.Undersøgelsen gav 448 svar, der udover svar på de angivne spørgsmål også indeholdte en beskrivelse af en konkret specifik hændelse, som respondenten havde oplevet i forbindelse med digital post. Det er disse 448 svar, der i den følgende tekst indledningsvist bliver præsenteret.Mere end 82 % af respondenterne i de 448 svar var ´enige´ eller ´overvejende enige´ i at det var en god ide at de lokale myndigheder skrev til borgerne med digital post, og at borgerne kunne skrive til de lokale myndigheder med digital post. Vi bad respondenterne beskrive en case hvor de havde oplevet, at digital post ændrede servicen overfor borgeren. 52% af respondenterne berettede omcases, hvor digital post havde medført bedre service, 26% om cases, hvor digital post havde medført dårligere service og 21% berettede om cases, hvor de havde undladt at bruge digital post for ikke at give for dårlig service. Beskrivelserne af konkrete specifikke hændelser indeholdte dog beskrivelser af både positive og negative art. Beskrivelserne af de positive hændelser fortæller om en forbedretservice for borgeren bestående af først og fremmest en hurtigere og mere flexibel sagsbehandling. Beskrivelserne af de negative hændelser fortæller om at digital post kan have implikationer i form af at borgere mister penge, taber mulighed for fremmøde, oplever upersonlig kommunikation på områder, der behøver den mere personlige kontakt, m.m. Der er også beskrivelser, der fortæller om manglende forudsætninger hos grupper af borgere i form af evne, egenskaber, motivation, manglende udstyr el. lign. i forhold til at anvende digital post. Endelig er der beskrivelser, der henviser til en bedre arbejdssituation for medarbejderen bestående af nemmere arbejdsgange ogbesparelse af tid, men også modsat, beskrivelser der henviser til en besværliggjort arbejdsgang, flere genfremsendelser, manglende dokumentation, øget forventningspres om hurtigere sagsbehandlingm.m.

AB - I april/maj 2014 blev der sendt et spørgeskema ud til 16.834 HK ansatte i danske kommuner og regioner. Formålet var at undersøge hvordan kommunernes og regionernes HK-personales opfattede digital post og om de opfattede det som en bedre service over for borgerne.Undersøgelsen gav 448 svar, der udover svar på de angivne spørgsmål også indeholdte en beskrivelse af en konkret specifik hændelse, som respondenten havde oplevet i forbindelse med digital post. Det er disse 448 svar, der i den følgende tekst indledningsvist bliver præsenteret.Mere end 82 % af respondenterne i de 448 svar var ´enige´ eller ´overvejende enige´ i at det var en god ide at de lokale myndigheder skrev til borgerne med digital post, og at borgerne kunne skrive til de lokale myndigheder med digital post. Vi bad respondenterne beskrive en case hvor de havde oplevet, at digital post ændrede servicen overfor borgeren. 52% af respondenterne berettede omcases, hvor digital post havde medført bedre service, 26% om cases, hvor digital post havde medført dårligere service og 21% berettede om cases, hvor de havde undladt at bruge digital post for ikke at give for dårlig service. Beskrivelserne af konkrete specifikke hændelser indeholdte dog beskrivelser af både positive og negative art. Beskrivelserne af de positive hændelser fortæller om en forbedretservice for borgeren bestående af først og fremmest en hurtigere og mere flexibel sagsbehandling. Beskrivelserne af de negative hændelser fortæller om at digital post kan have implikationer i form af at borgere mister penge, taber mulighed for fremmøde, oplever upersonlig kommunikation på områder, der behøver den mere personlige kontakt, m.m. Der er også beskrivelser, der fortæller om manglende forudsætninger hos grupper af borgere i form af evne, egenskaber, motivation, manglende udstyr el. lign. i forhold til at anvende digital post. Endelig er der beskrivelser, der henviser til en bedre arbejdssituation for medarbejderen bestående af nemmere arbejdsgange ogbesparelse af tid, men også modsat, beskrivelser der henviser til en besværliggjort arbejdsgang, flere genfremsendelser, manglende dokumentation, øget forventningspres om hurtigere sagsbehandlingm.m.

M3 - Rapport

BT - Er digital post en god service for borgerne?

ER -

ID: 127721975