Visioner for forskningsbiblioteker: Et forsknings- og uddannelsesperspektiv

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Visioner for forskningsbiblioteker : Et forsknings- og uddannelsesperspektiv. / Hjørland, Birger.

In: Dansk Biblioteksforskning, Vol. 5, No. 2/3, 2010, p. 21-35.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hjørland, B 2010, 'Visioner for forskningsbiblioteker: Et forsknings- og uddannelsesperspektiv', Dansk Biblioteksforskning, vol. 5, no. 2/3, pp. 21-35. <http://www.danskbiblioteksforskning.dk/2009/nr2-3/hjoerland.pdf>

APA

Hjørland, B. (2010). Visioner for forskningsbiblioteker: Et forsknings- og uddannelsesperspektiv. Dansk Biblioteksforskning, 5(2/3), 21-35. http://www.danskbiblioteksforskning.dk/2009/nr2-3/hjoerland.pdf

Vancouver

Hjørland B. Visioner for forskningsbiblioteker: Et forsknings- og uddannelsesperspektiv. Dansk Biblioteksforskning. 2010;5(2/3):21-35.

Author

Hjørland, Birger. / Visioner for forskningsbiblioteker : Et forsknings- og uddannelsesperspektiv. In: Dansk Biblioteksforskning. 2010 ; Vol. 5, No. 2/3. pp. 21-35.

Bibtex

@article{823f4e7d6b9548adb238727ae859bcb1,
title = "Visioner for forskningsbiblioteker: Et forsknings- og uddannelsesperspektiv",
abstract = "Artiklen analyserer de udfordringer, som den digitale udvikling stiller forskningsbibliotekerne overfor. Den betragter kort forskningsbibliotekernes kernefunktioner, der i lyset af digitalisering ikke l{\ae}ngere kan isoleres fra forlagsfunktioner og visse andre typer af formidlingsfunktioner. Visionen i denne artikel er ikke biblioteket som et fysisk sted, men l{\o}sning af informationsopgaver i relation til videnskabelig kommunikation og formidling, herunder undervisning i informationss{\o}gning (dvs. etablering af {"}information literacy{"} hos brugerne) og etablering af metadata, der g{\o}r en forskel. Biblioteksv{\ae}snets organisation m{\aa} gent{\ae}nkes, og modeller a la KVINFO eller det tyske Zentrum f{\"u}r Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) ses som mulige fremtidsmodeller. Artiklen belyser, hvordan problemstillinger og fremtidige kvalifikationer m{\aa} udvikles med udgangspunkt i videnskabsstudier.",
author = "Birger Hj{\o}rland",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "5",
pages = "21--35",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "1604-7869",
publisher = "Danmarks Biblioteksskole Aalborgafdelingen",
number = "2/3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Visioner for forskningsbiblioteker

T2 - Et forsknings- og uddannelsesperspektiv

AU - Hjørland, Birger

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Artiklen analyserer de udfordringer, som den digitale udvikling stiller forskningsbibliotekerne overfor. Den betragter kort forskningsbibliotekernes kernefunktioner, der i lyset af digitalisering ikke længere kan isoleres fra forlagsfunktioner og visse andre typer af formidlingsfunktioner. Visionen i denne artikel er ikke biblioteket som et fysisk sted, men løsning af informationsopgaver i relation til videnskabelig kommunikation og formidling, herunder undervisning i informationssøgning (dvs. etablering af "information literacy" hos brugerne) og etablering af metadata, der gør en forskel. Biblioteksvæsnets organisation må gentænkes, og modeller a la KVINFO eller det tyske Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) ses som mulige fremtidsmodeller. Artiklen belyser, hvordan problemstillinger og fremtidige kvalifikationer må udvikles med udgangspunkt i videnskabsstudier.

AB - Artiklen analyserer de udfordringer, som den digitale udvikling stiller forskningsbibliotekerne overfor. Den betragter kort forskningsbibliotekernes kernefunktioner, der i lyset af digitalisering ikke længere kan isoleres fra forlagsfunktioner og visse andre typer af formidlingsfunktioner. Visionen i denne artikel er ikke biblioteket som et fysisk sted, men løsning af informationsopgaver i relation til videnskabelig kommunikation og formidling, herunder undervisning i informationssøgning (dvs. etablering af "information literacy" hos brugerne) og etablering af metadata, der gør en forskel. Biblioteksvæsnets organisation må gentænkes, og modeller a la KVINFO eller det tyske Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) ses som mulige fremtidsmodeller. Artiklen belyser, hvordan problemstillinger og fremtidige kvalifikationer må udvikles med udgangspunkt i videnskabsstudier.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

SP - 21

EP - 35

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 1604-7869

IS - 2/3

ER -

ID: 47035033