Sandhedsministeriet: Techplatformenes indflydelse på tidens fakta, følelser og fortællinger
Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
Standard
Sandhedsministeriet : Techplatformenes indflydelse på tidens fakta, følelser og fortællinger. / Mehlsen, Camilla; Hendricks, Vincent F.
Informations Forlag, 2021. 246 p.Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Sandhedsministeriet
T2 - Techplatformenes indflydelse på tidens fakta, følelser og fortællinger
AU - Mehlsen, Camilla
AU - Hendricks, Vincent F
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Hvad sker der, når det offentlige rum kommer på private, digitale hænder? Ofte tilskrives internettet et demokratisk potentiale, for det er brugerens megafon til offentligheden. Men techplatformene kan ekskludere alt fra vaccinemodstandere til den amerikanske præsident, ligesom de har en næsten umærkelig indflydelse på det enkelte menneskes digitale adfærd.Gennem fænomener som selfies, fake news, infodemier, influencere og nudes viser Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen, at sociale platforme ikke bare sidder tungt på informationsmagten. Med opmærksomhedsstyring, adfærdsdesign og indholdsmoderation administrerer de tidens fakta, følelser og fortællinger i et sådant omfang, at de i praksis bliver dommere over sandheden online såvel som offline. De sociale platforme tager form som noget, der minder om et moraliserende, normativt og adfærdsregulerende Sandhedsministerium.
AB - Hvad sker der, når det offentlige rum kommer på private, digitale hænder? Ofte tilskrives internettet et demokratisk potentiale, for det er brugerens megafon til offentligheden. Men techplatformene kan ekskludere alt fra vaccinemodstandere til den amerikanske præsident, ligesom de har en næsten umærkelig indflydelse på det enkelte menneskes digitale adfærd.Gennem fænomener som selfies, fake news, infodemier, influencere og nudes viser Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen, at sociale platforme ikke bare sidder tungt på informationsmagten. Med opmærksomhedsstyring, adfærdsdesign og indholdsmoderation administrerer de tidens fakta, følelser og fortællinger i et sådant omfang, at de i praksis bliver dommere over sandheden online såvel som offline. De sociale platforme tager form som noget, der minder om et moraliserende, normativt og adfærdsregulerende Sandhedsministerium.
UR - https://butik.information.dk/products/sandhedsministeriet-1
M3 - Bog
SN - 9788793772304
BT - Sandhedsministeriet
PB - Informations Forlag
ER -
ID: 278082422