En folketaler med socialistisk patos. Martin Andersen Nexøs Dynæstale ”Fattigper og Fremtiden”

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Standard

En folketaler med socialistisk patos. Martin Andersen Nexøs Dynæstale ”Fattigper og Fremtiden”. / Roer, Hanne.

2022. 65 Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Harvard

Roer, H 2022, 'En folketaler med socialistisk patos. Martin Andersen Nexøs Dynæstale ”Fattigper og Fremtiden”', 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden, 12/10/2022 - 14/10/2022 pp. 65. <https://www.oru.se/contentassets/b0abf19f53544d06ac10aa4e5320b06a/abstrakt-samling-uppdaterad1.pdf>

APA

Roer, H. (2022). En folketaler med socialistisk patos. Martin Andersen Nexøs Dynæstale ”Fattigper og Fremtiden”. 65. Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden. https://www.oru.se/contentassets/b0abf19f53544d06ac10aa4e5320b06a/abstrakt-samling-uppdaterad1.pdf

Vancouver

Roer H. En folketaler med socialistisk patos. Martin Andersen Nexøs Dynæstale ”Fattigper og Fremtiden”. 2022. Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden.

Author

Roer, Hanne. / En folketaler med socialistisk patos. Martin Andersen Nexøs Dynæstale ”Fattigper og Fremtiden”. Abstract from 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning, Örebro, Sweden.

Bibtex

@conference{1900639530cf4889bbf4f54208c30a07,
title = "En folketaler med socialistisk patos.: Martin Andersen Nex{\o}s Dyn{\ae}stale ”Fattigper og Fremtiden”",
abstract = "Martin Andersen Nex{\o} (1869-1954) var gennem hele sit liv en aktiv foredragsholder og taler.Ligesom de store folketalere i {\aa}rhundredet forud for ham form{\aa}ede han at holde medrivende taler til store forsamlinger og opildne til engagement hos sine tilh{\o}rere. Begrebet folketaler blev udbredt i 1800-tallet i forbindelse med de store folkefester og -m{\o}der, der i Danmark havde deres storhedstid i to perioder, 1840-1908, med klimaks midt i 1800-tallet, og 1908-1940 (Adriansen, Johansen). Den f{\o}rste periode var pr{\ae}get af nationalisme, is{\ae}r iS{\o}nderjylland, grundtvigiansk v{\ae}kkelse og kampen for demokrati, mens den anden periode desuden var pr{\ae}get af partipolitiske og ideologiske stridigheder. Jeg vil analysere Nex{\o}s nok mest ber{\o}mte tale som han holdt ved folkefesten p{\aa} Dyn{\ae}s s{\o}ndag den 6. juli 1913. Analysen vil kaste lys over begrebet folketaler samt over retorisk og litter{\ae}r patos (genereret af en fattigdomstopik). MAN s{\o}gte at skabe en identitetsf{\o}lelse med publikum ved at portr{\ae}ttere{\textquoteright}en {\ae}del fattig{\textquoteright} (i mods{\ae}tning til moderne dansk politik og litteratur). Det er en topos, en retorisk tematik, som MAN bruger til at generere politiske argumenter, fort{\ae}llinger og interpellatoriske figurer (Black, Charland). Retorikere kan ved at studere fortidens folketalere f{\aa} en forst{\aa}else af hvad det vil sige at appellere til ”folket”. Min analyse af Dyn{\ae}s-talen f{\o}rer til sp{\o}rgsm{\aa}let: Beh{\o}ver en folketaler ikke enten at v{\ae}re en demokratisk helt eller en manipulerende forf{\o}rer, og g{\ae}lder det m{\aa}ske ogs{\aa} for nutidens populisme, at den har b{\aa}de positive og negative sider?",
author = "Hanne Roer",
year = "2022",
month = oct,
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "65",
note = "8. Nordiska Konferensen f{\"o}r RetorikForskning : Retorik utan gr{\"a}nser, NKRF8 ; Conference date: 12-10-2022 Through 14-10-2022",
url = "https://www.oru.se/institutioner/Humaniora-utbildning-och-samhallsvetenskap/konferenser/nkrf8/",

}

RIS

TY - ABST

T1 - En folketaler med socialistisk patos.

T2 - 8. Nordiska Konferensen för RetorikForskning

AU - Roer, Hanne

PY - 2022/10/1

Y1 - 2022/10/1

N2 - Martin Andersen Nexø (1869-1954) var gennem hele sit liv en aktiv foredragsholder og taler.Ligesom de store folketalere i århundredet forud for ham formåede han at holde medrivende taler til store forsamlinger og opildne til engagement hos sine tilhørere. Begrebet folketaler blev udbredt i 1800-tallet i forbindelse med de store folkefester og -møder, der i Danmark havde deres storhedstid i to perioder, 1840-1908, med klimaks midt i 1800-tallet, og 1908-1940 (Adriansen, Johansen). Den første periode var præget af nationalisme, især iSønderjylland, grundtvigiansk vækkelse og kampen for demokrati, mens den anden periode desuden var præget af partipolitiske og ideologiske stridigheder. Jeg vil analysere Nexøs nok mest berømte tale som han holdt ved folkefesten på Dynæs søndag den 6. juli 1913. Analysen vil kaste lys over begrebet folketaler samt over retorisk og litterær patos (genereret af en fattigdomstopik). MAN søgte at skabe en identitetsfølelse med publikum ved at portrættere’en ædel fattig’ (i modsætning til moderne dansk politik og litteratur). Det er en topos, en retorisk tematik, som MAN bruger til at generere politiske argumenter, fortællinger og interpellatoriske figurer (Black, Charland). Retorikere kan ved at studere fortidens folketalere få en forståelse af hvad det vil sige at appellere til ”folket”. Min analyse af Dynæs-talen fører til spørgsmålet: Behøver en folketaler ikke enten at være en demokratisk helt eller en manipulerende forfører, og gælder det måske også for nutidens populisme, at den har både positive og negative sider?

AB - Martin Andersen Nexø (1869-1954) var gennem hele sit liv en aktiv foredragsholder og taler.Ligesom de store folketalere i århundredet forud for ham formåede han at holde medrivende taler til store forsamlinger og opildne til engagement hos sine tilhørere. Begrebet folketaler blev udbredt i 1800-tallet i forbindelse med de store folkefester og -møder, der i Danmark havde deres storhedstid i to perioder, 1840-1908, med klimaks midt i 1800-tallet, og 1908-1940 (Adriansen, Johansen). Den første periode var præget af nationalisme, især iSønderjylland, grundtvigiansk vækkelse og kampen for demokrati, mens den anden periode desuden var præget af partipolitiske og ideologiske stridigheder. Jeg vil analysere Nexøs nok mest berømte tale som han holdt ved folkefesten på Dynæs søndag den 6. juli 1913. Analysen vil kaste lys over begrebet folketaler samt over retorisk og litterær patos (genereret af en fattigdomstopik). MAN søgte at skabe en identitetsfølelse med publikum ved at portrættere’en ædel fattig’ (i modsætning til moderne dansk politik og litteratur). Det er en topos, en retorisk tematik, som MAN bruger til at generere politiske argumenter, fortællinger og interpellatoriske figurer (Black, Charland). Retorikere kan ved at studere fortidens folketalere få en forståelse af hvad det vil sige at appellere til ”folket”. Min analyse af Dynæs-talen fører til spørgsmålet: Behøver en folketaler ikke enten at være en demokratisk helt eller en manipulerende forfører, og gælder det måske også for nutidens populisme, at den har både positive og negative sider?

M3 - Konferenceabstrakt til konference

SP - 65

Y2 - 12 October 2022 through 14 October 2022

ER -

ID: 323474921