Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Documents
- 125153-Artikeltekst-263077-1-10-20210223
150 KB, PDF document
Dette essay fremlægger Thomas D. Fallaces studie af den tidlige progressive pædagogiks intellektuelle historie i USA. Det peger på muligheden for i en dansk professionssammenhæng at genoverveje, hvad referencen til progressivismen og Dewey fører med sig. Essayet viser, at forestillingerne om, at alle mennesker og alle samfund gennemgår en udvikling fra vildskab til civilisation, og at ikke-hvide grupper sidder fast i tidlige udviklingsstadier, trods pluralistiske indslag, på overraskende vis bliver ved med at spøge i progressivismen. De etnocentriske og raciale forestillinger var først operative i bestræbelsen på at optimere skolegangen for især ikke-hvide elever bl.a. i kolonierne. Senere udgår ikke-hvide som eksplicit interesse i progressivismens bestræbelser alt imens den primært indretter sig efter hvide middelklasseelever på privatskoler, men interessen for ikke-hvide dukker dog op senere i historien igen.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Tidsskrift for professionsstudier |
Volume | 17 |
Issue number | 32 |
Pages (from-to) | 20-27 |
Number of pages | 7 |
ISSN | 2446-0273 |
Publication status | Published - 24 Feb 2021 |
Links
- https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/125153/171906
Final published version
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 253278537