Ny viden begynder med forhindringer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Ny viden begynder med forhindringer. / Johansen, Martin Blok.

In: Kognition & Paedagogik, Vol. 27, No. 106, 2017, p. 8-19.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Johansen, MB 2017, 'Ny viden begynder med forhindringer', Kognition & Paedagogik, vol. 27, no. 106, pp. 8-19.

APA

Johansen, M. B. (2017). Ny viden begynder med forhindringer. Kognition & Paedagogik, 27(106), 8-19.

Vancouver

Johansen MB. Ny viden begynder med forhindringer. Kognition & Paedagogik. 2017;27(106):8-19.

Author

Johansen, Martin Blok. / Ny viden begynder med forhindringer. In: Kognition & Paedagogik. 2017 ; Vol. 27, No. 106. pp. 8-19.

Bibtex

@article{a66d0de7a1b94958bb12a4fc65548c44,
title = "Ny viden begynder med forhindringer",
abstract = "P{\ae}dagogik og p{\ae}dagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hj{\ae}lpe, st{\o}tte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man {\o}nsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som p{\ae}dagogiske muligheder, s{\aa} er udbuddet derimod forsvindende sm{\aa}t. Og n{\aa}r s{\aa}danne begreber endelig tages op, s{\aa} ben{\ae}vnes de typisk blot, men bliver sj{\ae}ldent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afs{\ae}t i en kort gennemgang af eksisterende forskning p{\aa} omr{\aa}det fors{\o}ger denne artikel at give et bud p{\aa} en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curricul{\ae}re forhindringer og giver nogle eksempler p{\aa}, hvordan disse kan forst{\aa}s og tilg{\aa}s.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet",
author = "Johansen, {Martin Blok}",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "27",
pages = "8--19",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "106",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Ny viden begynder med forhindringer

AU - Johansen, Martin Blok

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Pædagogik og pædagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hjælpe, støtte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man ønsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som pædagogiske muligheder, så er udbuddet derimod forsvindende småt. Og når sådanne begreber endelig tages op, så benævnes de typisk blot, men bliver sjældent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afsæt i en kort gennemgang af eksisterende forskning på området forsøger denne artikel at give et bud på en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curriculære forhindringer og giver nogle eksempler på, hvordan disse kan forstås og tilgås.

AB - Pædagogik og pædagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hjælpe, støtte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man ønsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som pædagogiske muligheder, så er udbuddet derimod forsvindende småt. Og når sådanne begreber endelig tages op, så benævnes de typisk blot, men bliver sjældent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afsæt i en kort gennemgang af eksisterende forskning på området forsøger denne artikel at give et bud på en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curriculære forhindringer og giver nogle eksempler på, hvordan disse kan forstås og tilgås.

KW - Det Humanistiske Fakultet

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 27

SP - 8

EP - 19

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 106

ER -

ID: 187551558