Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik. / Johansen, Martin Blok.

In: Studier i Pædagogisk Filosofi, Vol. 6, No. 2, 2018, p. 58-72.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Johansen, MB 2018, 'Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik', Studier i Pædagogisk Filosofi, vol. 6, no. 2, pp. 58-72. https://doi.org/10.7146/spf.v6i2.25894

APA

Johansen, M. B. (2018). Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik. Studier i Pædagogisk Filosofi, 6(2), 58-72. https://doi.org/10.7146/spf.v6i2.25894

Vancouver

Johansen MB. Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik. Studier i Pædagogisk Filosofi. 2018;6(2):58-72. https://doi.org/10.7146/spf.v6i2.25894

Author

Johansen, Martin Blok. / Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik. In: Studier i Pædagogisk Filosofi. 2018 ; Vol. 6, No. 2. pp. 58-72.

Bibtex

@article{70f077833c684a28a669a824e9d3158f,
title = "Etisk afg{\o}rende {\o}jeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik",
abstract = "Forskningsetik handler om samtlige de etiske aspekter af forskning lige fra undfangelsen af en id{\'e} til formidlingen og konsekvenserne af den. Derfor er det p{\aa}faldende, at forskningsetiske problemstillinger ofte blot har en slags appendikskarakter, hvor det i et kort, separat afsnit fort{\ae}lles, at etiske retningslinjer er overholdt. I denne artikel analyseres og diskuteres forskningsetiske dilemmaer, ambivalenser og problemstillinger. Det g{\o}res f{\o}rst gennem en tentativ distinktion mellem procedural forskningsetik, der bestemmes som p{\aa} forh{\aa}nd fastlagte retningslinjer formuleret i standardiserede, kontekstuafh{\ae}ngige principper for god forskningsetisk adf{\ae}rd, og partikularistisk forskningsetik, der tager udgangspunkt i en konkret og kontekstafh{\ae}ngig vurdering af den specifikke etiske problemstilling, n{\aa}r den viser sig i praksis. En s{\aa}dan distinktion er naturligvis udtryk for en teoretisk konstruktion og generalisering og derfor bruges distinktionen efterf{\o}lgende som afs{\ae}t for pr{\ae}sentationen af en pragmatisk-dualistisk forskningsetik, der b{\aa}de tr{\ae}kker p{\aa} selvst{\ae}ndigheden og v{\ae}sensforskelligheden mellem de to typer og samtidig er konstrueret med henblik p{\aa}, hvad der er hensigtsm{\ae}ssigt og realistisk at g{\o}re i konkret forskningspraksis. Intentionen med artiklen er s{\aa}ledes b{\aa}de at analysere og diskutere to forskellige forst{\aa}elser af forskningsetik og samtidig kvalificere en forskningsetik, der tr{\ae}kker p{\aa} begge disse forst{\aa}elser.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Forskningsetik, Pragmatik",
author = "Johansen, {Martin Blok}",
year = "2018",
doi = "10.7146/spf.v6i2.25894",
language = "Dansk",
volume = "6",
pages = "58--72",
journal = "Studier i P{\ae}dagogisk Filosofi",
issn = "2244-9140",
publisher = "P{\ae}dagogisk Filosofisk Forening",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Etisk afgørende øjeblikke – en pragmatisk-dualistisk forskningsetik

AU - Johansen, Martin Blok

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Forskningsetik handler om samtlige de etiske aspekter af forskning lige fra undfangelsen af en idé til formidlingen og konsekvenserne af den. Derfor er det påfaldende, at forskningsetiske problemstillinger ofte blot har en slags appendikskarakter, hvor det i et kort, separat afsnit fortælles, at etiske retningslinjer er overholdt. I denne artikel analyseres og diskuteres forskningsetiske dilemmaer, ambivalenser og problemstillinger. Det gøres først gennem en tentativ distinktion mellem procedural forskningsetik, der bestemmes som på forhånd fastlagte retningslinjer formuleret i standardiserede, kontekstuafhængige principper for god forskningsetisk adfærd, og partikularistisk forskningsetik, der tager udgangspunkt i en konkret og kontekstafhængig vurdering af den specifikke etiske problemstilling, når den viser sig i praksis. En sådan distinktion er naturligvis udtryk for en teoretisk konstruktion og generalisering og derfor bruges distinktionen efterfølgende som afsæt for præsentationen af en pragmatisk-dualistisk forskningsetik, der både trækker på selvstændigheden og væsensforskelligheden mellem de to typer og samtidig er konstrueret med henblik på, hvad der er hensigtsmæssigt og realistisk at gøre i konkret forskningspraksis. Intentionen med artiklen er således både at analysere og diskutere to forskellige forståelser af forskningsetik og samtidig kvalificere en forskningsetik, der trækker på begge disse forståelser.

AB - Forskningsetik handler om samtlige de etiske aspekter af forskning lige fra undfangelsen af en idé til formidlingen og konsekvenserne af den. Derfor er det påfaldende, at forskningsetiske problemstillinger ofte blot har en slags appendikskarakter, hvor det i et kort, separat afsnit fortælles, at etiske retningslinjer er overholdt. I denne artikel analyseres og diskuteres forskningsetiske dilemmaer, ambivalenser og problemstillinger. Det gøres først gennem en tentativ distinktion mellem procedural forskningsetik, der bestemmes som på forhånd fastlagte retningslinjer formuleret i standardiserede, kontekstuafhængige principper for god forskningsetisk adfærd, og partikularistisk forskningsetik, der tager udgangspunkt i en konkret og kontekstafhængig vurdering af den specifikke etiske problemstilling, når den viser sig i praksis. En sådan distinktion er naturligvis udtryk for en teoretisk konstruktion og generalisering og derfor bruges distinktionen efterfølgende som afsæt for præsentationen af en pragmatisk-dualistisk forskningsetik, der både trækker på selvstændigheden og væsensforskelligheden mellem de to typer og samtidig er konstrueret med henblik på, hvad der er hensigtsmæssigt og realistisk at gøre i konkret forskningspraksis. Intentionen med artiklen er således både at analysere og diskutere to forskellige forståelser af forskningsetik og samtidig kvalificere en forskningsetik, der trækker på begge disse forståelser.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Forskningsetik

KW - Pragmatik

U2 - 10.7146/spf.v6i2.25894

DO - 10.7146/spf.v6i2.25894

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 6

SP - 58

EP - 72

JO - Studier i Pædagogisk Filosofi

JF - Studier i Pædagogisk Filosofi

SN - 2244-9140

IS - 2

ER -

ID: 196086228