Nye fænomener på nettet i et kulturelt perspektiv

Activity: Talk or presentation typesLecture and oral contribution

Lars Konzack - Lecturer

  • Department of Communication
Nye fænomener dukker hele tiden frem i den digitale verden i takt med, at mennesker i alle aldre dagligt bruger internettet til alverdens formål. Det er sjovt, det er frækt, det er sukkersødt - det er klamt, det er oprørsk, og det er lige nu på vej til en af dine digitale enheder! Vi forsøger at finde frem til, hvad det er for fænomener, og får også en analyse af, hvilke kulturhistoriske rødder de har.

I sit oplæg vil Lars Konzack, cand. mag., ph.d. ved Det Informationsvidenskabelige Akademi, indkredse, hvordan disse internetfænomener egentlig dukker op, og hvilken betydning de har.

Vi hører bl.a. om, hvordan den nye netgeneration er på vej til at overtage den kulturelle magt. Det er en generation, som er præget af internettet og en nørdkultur, og de vil sammen sætte en helt ny dagsorden, både kunstnerisk og politisk.

De deltager aktivt på nettet og kommunikerer bl.a. gennem trolling, hvor man skriver indlæg, som er egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion.

Et andet eksempel er internet-memer, defineret som et tema, der spredes viralt gennem internettet. Temaet undergår her ofte mange variationer (mash-ups) og består af lyd, billede, filmklip, spil eller skreven tekst – gerne som en kombination af to eller flere modaliteter. En bevidst leg med mediets muligheder.

Den nye generation har meget andet at byde på, men det kræver, at vi lukker dem indenfor og giver dem mulighed for ikke blot at komme til orde, men også at blive anerkendt for deres indsats.

Lars KonzackAlt dette leder hen til at forstå, hvordan samfundet er på vej mod et kulturskift fra et broadcast-domineret mediebillede til mere pluralistisk netværkskommunikation. Hvor vi via de nye fænomer skaber os nye identiteter på nettet
22 Oct 2015

External organisation

NameUnknown external organisation

Related Research outputs (4)

  1. Published

    An Hero and the Trolls

    Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

  2. Published

    The Guy Fawkes Mask as Visual Communication of the Internet Group Anonymous

    Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

  3. Published

    Internet memes

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingEncyclopedia chapterResearchpeer-review

View all »

ID: 146375884